Annons:

Scandic startar ny hotellkedja – HTL

Scandic lanserar en ny hotellkedja under namnet HTL. Det första hotellet öppnas i centrala Stockholm på Kungsgatan i maj nästa år – och planen är 20 nya hotell i de nordiska huvudstäderna inom fem-sex år.

– Det är det största som hänt Scandic på väldigt, väldigt länge, säger koncernchef Anders Ehrling till Travel News.

Det nya konceptet bygger på bästa citylägen, låga priser, modern design och smarta digitala lösningar. City comfort väljer Anders Ehrling att kalla segmentet. HTL-hotellen i Stockholm city kommer att ligga 25-30 procent lägre i pris än motsvarande midmarket-hotell i centrala Stockholm. HTL på Kungsgatan, ett kvarter mellan Drottninggatan och Vasagatan, ska ha 275 rum. Ännu ett HTL-hotell med 130 rum ska öppnas vid Bantorget i slutet på 2014. Ändå ska ett HTL-hotell ge samma lönsamhet som ett vanligt Scandic-hotell. Idén bygger på yteffektiva hotell. Standardrummet, och det ska bara finnas en typ av rum, är 12,5 kvadratmeter. Incheckning, att låsa upp rummet och checka ut sker via mobilen. I hotellrummet ligger fokus på hög kvalitet på sängen och i badrummet samt högeffektivt bredband.

–  Vi har inga 40 olika tv-kanaler på rummet. Den här nya generationens resenärer förväntar sig att de kan koppla in sina tre devicer, laptop, mobil och surfplatta, på hotellrummet.

I lobbyloungen finns hotellvärdar som hjälper gästerna och en enklare servering. Men några möteslokaler eller regelrätt restaurang/frukostmatsal finns inte.

–  Kalkylen bygger på att vi inte betalar hyra för ytor som inte används så mycket. Skulle vi bygga ett vanligt Scandichotell i de här fastigheterna skulle vi aldrig få lönsamhet, säger Anders Ehrling.

   

–  HTL-projektet har drivits under största hemlighetsmakeri inom Scandic. Endast en liten grupp nyckelpersoner har varit involverade och först på tisdag eftermiddag informerades ledningsgrupperna i respektive land. Vd för det nya hotellföretaget blir Joachim Högefjord.

HTL-hotellen ska i första hand byggas i redan befintliga fastigheter, vilket lett till att Scandic fört samtal med flera fastighetsägare, som fått skriva på sekretessavtal. Axfast äger fastigheten på Kungsgatan, där omvandlingen till hotellen redan inletts.

–  På tisdagskvällen satte vi upp varumärkesskylten. Det är lite roligt att vi byggt i fastigheten i sex månader och ingen har förstått att det ska bli ett hotell, säger Anders Ehrling.

Scandic är inte först med att öppna hotell som bygger på låga priser och läcker design för prismedvetna, digitala resenärer. Ute i Europa finns varumärken som Citizen M, Motel One och Yotel. IKEA och Marriotts satsning Moxy, som nu bygger sitt första hotell i Milano, är ett annat exempel. Moxy-konceptet bygger dock på prefabricerade hotellrum.

– Det är inte intressant för oss eftersom våra hotell ska ligga i extremt bra citylägen, säger Ehrling.

För Scandickoncernen handlar HTL-satsningen om en investering på flera miljarder. Scandics ägare, riskkapitalbolagen EQT och Accent, har enligt Ehrling inte varit svårövertalade. Expansionen gör att Scandics tillväxtstakt kommer att snabbas på, vilket är gynnsamt för riskkapitalägarna som spås vilja sälja Scandic vidare eller börsnoteras inom de närmaste åren.

 

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024