Annons:

Tidig julstämning på Stockholm Travel Show

Nästa torsdag slår den tredje upplagan av Stockholm Travel Show upp portarna på Centralstationen i Stockholm. TN tog pulsen på mässgeneral Martin Ahlberg.

Hur går det med förberedningarna inför mässan?

– Det känns väldigt bra, vi levererade ju vår första mässa på Centralstationen i maj med framgång så vi känner oss trygga. Vi har en rolig mix av utställare och det känns särskilt bra att Centralen är vädersäkert just nu när man kollar ut ur fönstret, så vi har full tillförsikt.

Finns det några nyheter för i höst?

– En rolig nyhet är att tomten kommer.

Är han inte lite väl tidig?

– Jo det är klart men det finns så många snälla barn i Sverige att det är bäst att komma tidigt. Sen är det ju så att det är vår huvudutställare Finnair som faktiskt flyger in den ”riktiga” tomten från Rovaniemi vid Polcirkeln i norra Finland, så det är lite speciellt.

Hur många utställare kommer att vara på plats?

– ­På denna mässa har vi ett 40-tal utställare och ett 10-tal sponsorer vilket är en ökning med 15 procent från i våras, vilket är en indikation på att det går åt rätt håll. Vi har inte heller någon jättestor yta så många fler kan vi inte bli.

Nu blir det andra gången som Stockholm Travel Show håller till på Centralstationen, vad gör det till en bra plats för en mässa?

– Centralen är ett naturligt resekluster, men närhet till både flera av de stora resebyråerna och hotellen och ansluter inte bara till tågen utan även busstrafiken och Arlanda Express. I huset rör sig ungefär 250 000 människor om dagen, och vi räknar med cirka 10 000 mässbesökare, något som få andra lokaler i centrala Stockholm klarar av.

Vilken räknar ni bli den publikmässigt viktigaste dagen?

– De två tunga dagarna blir torsdagen och fredagen, som blir den största resedagen då vi även har vår branschfrukost som samlar uppemot 300 personer, alltifrån resesäljare och travel managers till producenter.

Finns det några höjdpunkter eller särskilda utställare som du vill lyfta fram?

– Det är spännande att vi har allt från spaanläggningar till de stora rederierna och Ryanair, som inte brukar ställa ut, vilket är roligt så klart. Men det kanske allra roligaste är att vi har fått flera svenska destinationer som utställare, som Karlstad som har hela fyra montrar. Där har vi haft en riktig stor ökning, en trend som jag känner igen – nyfikenheten för Sverige växer.

Kommentarer är stängda.