Annons:

SAS ratar svensk kabinpersonal

SAS lät norsk kabinpersonal flyga de svenska USA-linjerna i oktober, medan svensk personal fick hålla tillgodo med att flyga norsk inrikes. Allt till följd av en uppseglande konflikt mellan SAS och svenska kabinfacket.

Det kan Travel News avslöja i sitt novembernumber.

SAS nyrenoverade långdistansplan saknar de vilomoduler svensk kabinpersonal har rätt till på kortare långflygningar. I oktober fick norrmännen ta över de sträckorna, medan svenska flygvärdinnor fick jobba på norsk inrikes.

  I februari kommer det första av SAS fyra renoverade Airbus A330 som ska gå på kortare långdistansdestinationer. Övriga kommer under våren. De har fyra avskilda säten, så kallade vilomoduler, avsedda för kabinpersonalen. Vilomodulerna saknar dock de omgärdande väggar som personalen i Sverige har rätt till enligt deras kollektivavtal. Norrmännen har inte något sådant krav.

Under oktober lät SAS norsk kabinpersonal därför flyga linjerna Chicago och New York från Sverige, trots att en del av dem fick flygas in till Stockholm redan dagen innan och sova på hotell.

–          Vi förhandlar med facket och vill givetvis nå en lösning. Men tiden är knapp och vi måste ha beredskap ifall vi inte är överens när de renoverade planen kommer. Att flyga med norsk kabinpersonal har varit ett test för att se om det är ett realistiskt alternativ, säger Henrik Edström, pressansvarig på SAS.

Enligt SAS är det inte dyrare att betala för extra transporter och övernattningar samt högre traktamenten jämfört med att sätta in de vilomoduler som facket kräver alternativt gå med på fackets krav på kompensation.

– Speciallösningar är inte hållbara. Precis som alla flygbolag kämpar vi med våra kostnader. Därför har vi valt den standardlösning för vilomoduler som många bolag använder idag.

SAS har tidigare kritiserat Norwegian för att de anlitar personal från Asien. Nu utnyttjar man att norrmännen saknar en skrivning i sitt kollektivavtal och snuvar deras svenska kolleger på kortare långdistansrutter. I oktober fick svenskarna fick hålla till godo med norska inrikesflygningar – och eventuellt blir det så framöver.

Är det inte att hyckla?

– Nej. SAS är ett skandinaviskt bolag med rätt att använda vår personal i hela SAS- systemet. Idag skickar vi norrmän och svenskar till Danmark och vice versa när situationen kräver det. Personalen är inte lågavlönad och vi betalar skatter och avgifter för dem i Skandinavien. Det går inte att jämföra med Norwegian.

Vad händer om ni inte kommer överens med facket i januari?

– Då kan det bli så att vi får använda norsk kabinpersonal. Det är därför vi utförde testet i oktober.

SCCA, de kabinanställdas fackklubb på SAS, har avböjt att kommentera med hänvisning till de pågående förhandlingarna med flygbolaget.

 

 

 

 

Kommentarer är stängda.

Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Flygtaxis Support söker nya medarbetare
Sista ansökningsdag:
4 juni 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Area Sales Manager till Stockholm
Sista ansökningsdag:
5 juni 2024