Annons:

Ökat affärsresande hos Resia

Affärsresandet inom Resia ökade med 5 procent under förra året. Resebyråns mest bokade hotell är Nordic C Hotel i Stockholm.

Under året ökade Resia sin försäljning av affärsresor med 5 procent jämfört med 2013. Eftersom Svenska Resebyråföreningen ännu inte släppt några siffror för 2014 vet inte Resia om ökningen är högre än genomsnittet. För de första åtta månaderna låg affärsresebyråernas försäljning på samma nivå som motsvarande period 2013 – det vill säga ingen ökning.

– Vi är spända inför att SRF släpper sina siffror, då får vi svart på vitt om vi tagit marknadsandelar det gångna året. Men de senaste åren har vi vuxit mer än marknaden, en kombination av att vi fått nya kunder och ökat resande bland befintliga kunder, säger Karin Widmark, ansvarig för affärsresor inom Resia.

Inom Resia står 42 procent av den totala försäljningen av affärsresor och möten. 58 procent är privatresor.

Det är utrikesresandet som står för den stora ökningen. Medan flyg inrikes ligger kvar på samma nivå som förra året ökade försäljningen av utrikesflyg bland Resias kunder med 13 procent.

– Jag har inte någon färdig förklaring till skillnaderna men jag tror att beror på en kombination av ökat utrikesresande hos våra befintliga kunder och att våra nya kunder har en större andel utrikesresande, säger Karin Wadmark.

Stockholm, Göteborg och Luleå är de städer som lockade till sig flest affärsresenärer inrikes under året, medan Köpenhamn, London och Oslo toppade utrikesresorna. Det mest bokade hotellet är Nordic C Hotel i Stockholm, före Clarion Sign och nykomlingen Scandic Grand Central. På plats 4 och 5 återfinns Scandic Sergel Plaza och Clarion Hotel Arlanda, även det en nykomling på listan.

– Affärsresemarknaden har haft en stabil utveckling under 2014, och vi ser inga tecken på avmattning inför det nya året. Tidsbesparingar och kostnadseffektiva lösningar är det som våra kunder efterfrågar mest. Oftast vill de ha professionell rådgivning från våra säljare, men vi ser också att det blir allt viktigare för oss att erbjuda enkla bokningsmöjligheter på nätet, säger Karin Wadmark.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024