Annons:

Han vill samla hela besöksnäringen

För första gången arrangeras en Besöksnäringskongress och det kommer att ske på TUR. Svensk Turisms ordförande Magnus Nilsson ser fram emot att samla hela näringen.
– Jag vill höra vad vi har gjort som har varit bra och vad som har varit dåligt.

Besöksnäringskongressen är en utveckling av Besöksnäringens ledarforum som arrangerats sedan 2009. Nu är det halvtid för näringens nationella strategi, med målet att fördubbla besöksnäringen i Sverige från 2010 till 2020. Till sommaren kommer statistiken över hur de första fem åren gått.

– Då kommer vi ha en plan för hur vi tar detta vidare, om vi med facit i hand av halvtidsresultatet behöver revidera strategin, till exempel årtalet eller de ekonomiska siffrorna, säger Magnus Nilsson.

Arbetet med att ta fram strategin startade 2008 och Magnus Nilsson pekar på att mycket har hänt sedan dess.

– Bland annat Rysslands intrång i Ukraina och kollapsen i Sydeuropa. När vi gjorde det här blomstrade Sydeuropa.

På Besöksnäringskongressen kommer Svensk Turism berätta om hur läget är just nu. Kongressen består av två olika delar:

På onsdag den 18 mars kommer bara inbjudna deltagare, omkring 200 toppchefer från näringens olika delar bjuds in, liksom riksdagspolitiker och ministrar.

– Jag är övertygad om att någon minister kommer, men vi vet inte vilken. Vi hoppas på näringsminister Mikael Damberg eller infrastrukturminister Anna Johansson.

Torsdag 19 mars är öppen för besöksnäringen, biljetter köps på besoksnaringskongress.se, och dit hoppas Magnus Nilsson att ytterligare 650 personer kommer. Det blir flera olika talare, men också rundabordssamtal och möjlighet till interaktivitet.

– Det här ska vara en mötesplats där vi kan träffa hela näringen och få input. Jag vill höra vad vi har gjort som har varit bra och vad som har varit dåligt.

Bland talarna finns Donald Getz, en av världens främsta turismforskare, som ska tala om hållbara evenemang. En annan programpunkt är ”Nycklar till framgångsrik destinationsutveckling”.

– Det är något som ligger regionerna och destinationerna varmt om hjärtat. Även vår programpunkt ”Kan statistik ge nya affärer?” tror jag många kan vara intresserade av.

 

Här är några hållpunkter på kongressen

Onsdag 18/3, gemensam lunch för inbjudna toppchefer

Vad är svensk besöksnäring och vilken roll spelar den? Med Maud Olofsson, Visita, Magnus Nilsson, Svensk Turism, och Carola Lemne, Svenskt Näringsliv.

Schweiz toppar World Economic Forums rankning över turistsektorns konkurrenskraft. Föreläsare från bland annat Schweiz näringsliv berättar om sina nycklar till framgång.

Middag och fest.

Torsdag 19/3, pris: 1 695 kronor

Omvärldens påverkan på svensk besöksnäring. Med Magnus Nilsson från Svensk Turism.

Våga skryta om ditt hållbarhetsarbete. Med Caroline Strindmar från Yasuragi Hasseludden.

Kan statistik ge nya affärer? Med Karin Hallmén från Statistiska centralbyrån.

Hållbara evenemang. Med turismforskaren Donald Getz.

Nycklar till framgångsrik destinationsutveckling. Med bland andra Kjell-Åke Hansson från Astrid Lindgrens Näs.
Läs mer om kongressen här.

Läs mer:
”TUR är inte öppet för alla”

Därför ställer vi ut på TUR
Låt inte TUR bli din snuttefilt

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024