Annons:

Han tar Radisson tillbaka till Helsingborg

I september får Helsingborg ett nytt hotell, Radisson Blu Metropol Hotel med 205 rum. Igår var första dagen på jobbet för hotelldirektören Mikael Wennerström, som nu tar Radisson tillbaka till stan.

Det är Winn Hotel Group som ska driva Radisson Blu Metropol Hotel, 300 meter från tågstationen, på franchisebasis. Förutom de 205 rummen får hotellet åtta konferensrum för upp till 150 personer, en eventyta för 200 personer i mingel samt restaurangen Nelly’s ETC.

Mikael Wennerström, Helsingborgsbo sedan 20 år, är hotelldirektören som ska sätta hotellet på kartan.

– Jag började igår, så det är väldigt nytt, säger han.

Han har en lång bakgrund i hotellbranschen, men gjorde nyss något helt annat.

– Jag har varit vd på ett it-bolag, Datapartner, i nästan två år. Innan dess var jag ett år som vd på Clarion Collection Hotel Helsing i Helsingborg, som vi konverterade från Best Western.

Men hotellet fick in en ny delägare som ville vara vd och då lämnade Mikael Wennerström och gick till Datapartner.

– Jag tyckte att det skulle vara kul att testa något nytt – och det var mycket nytt, det kan jag lova. Det var kul och jag lärde mig otroligt mycket varje dag. Men det är 25 år sedan det öppnades ett nytt hotell i Helsingborg så när den frågan kom tänkte jag att det ville jag vara med om.

Varför kommer Radisson Blu Metropol Hotel bli en succé?
– Jag var på Radisson SAS Grand Hotel Helsingborg 2002–2007, som vi konverterade till Clarion. Så Radisson är känt i stan, det fanns här 1996–2007, så många helsingborgare känner till det. Det är lite speciellt för att det ligger i södra delen av city, och många i kommunen har längtat efter att få ett riktigt bra hotell i den här delen av stan. Det blir också det största hotellet i city, och det enda internationella i stan. Många företag uppskattar Radisson Blu, framför allt internationella företag.

Det var först tänkt som ett Park Inn, men blev ett Radisson Blu. Varför och vad får det för betydelse?
– Man kom underfund med att det var bättre med Radisson, eftersom det redan funnits här och folk därför känner till det. När internationella gäster ska bo i Skåne kommer de att titta på både Malmö och Helsingborg. Idag tror jag många väljer Malmö, trots att de ska till Helsingborg eller dess närhet, förr att det inte finns något alternativ.

Blev det någon skillnad i rumsstorlek eller antal rum på grund av förändringen av varumärke?
– Nej.

Blir någon skillnad i pris på grund av varumärkesbytet?
– Marginellt.

Det finns lösa planer på ytterligare ett nytt hotell i Helsingborg, i hamnen, men Mikael Wennerström tror att det dröjer några år innan ett sådant skulle kunna öppna.

– Kommunen har klubbat att man ska göra något av området där, men inte mer än så.

Kommentarer är stängda.