Annons:

TN Studio Digital: ”En dålig mobilsajt är dåligt för varumärket”

Annelie Näs vet vilka fallgropar ett reseföretag inte får falla i när man satsar på en mobilsajt. På TN Studio Digital delar hon med sig av Elite Hotels spännande mobila resa.

Annelie Näs är konsult i digitala kundupplevelser med stor erfarenhet att hjälpa e-handelsföretag att skapa framgångsrika responsiva sajter, exempelvis Odd Molly och Halebob. Hon var en uppskattad föreläsare på Webbdagarna i Stockholm i mars. Nu har TN lockat henne till TN Studio Digital 1 juni på Kungliga Operan.

Anmäl dig till TN Studio Digital här:

Varför ska folk komma och lyssna på dig på Travel News Studio Digital?

–        Jag har varit med och släppt mer än tio responsiva sajter i flera olika branscher, och framtagna från väldigt skilda strategier och med olika mål. Mitt fokus har under lång tid varit att fånga iden mobila besökaren eftersom de blir allt viktigare. Jag kommer prata om vad som skiljer en mobil besökare från en desktopbesökare samt hur man ska tänka när man bygger en mobilsajt och en mobil närvaro.

 Vad är det vanligaste misstaget när ett företag ska bli ”mobilt”?

–        Det vanligast misstaget, och som jag själv gjort flera gånger, är att man tänker för mycket responsivt och för lite device. Flera gör en sajt för webben som de sedan ”anpassar” för mobilen, andra gör tvärtom. Men det är inte riktigt så enkelt, för det är inte bara storleken på skärmen som avgör. En mobil användare är ofta i en annan sinnesstämning än en desktopanvändare, de har ett annat fokus och mål med sitt besök. Responsivt är med andra ord mer än bara en anpassning till skärmstorleken.

 

Hur viktigt är att det att som rese- och hotellföretag finns i mobilen?

–        Jag tror inte de finns ett enda företag i världen som inte ser en ökad andel mobiltrafik på sin sajt. Att inte bemöta denna förändring kan långsiktigt få stora konsekvenser även om försäljningen idag inte följer samma kurva som trafiken.

Är det bättre med en halvtaskig mobil sajt än ingen mobilsajt alls?

–       Det många inte förstår är den negativa inverkan som en dålig mobil sajt kan ha på varumärket. Trogna kunder kanske kommer att försöka i en annan kanal om en mobil sajt inte levererar, men många andra kommer gå till en konkurrent och ännu värre sprida sin dåliga erfarenhet till vänner och i sociala medier. Mobilen har också en extremt viktig funktion då det är många som använder mobilen för att kolla upp information Då blir den mobila upplevelsen en förlängning av hela hotellupplevelsen och på så sätt påverkar den intrycket av hotellet på ett helt annat sätt.   

 

 

Du kommer att berätta om Elite Hotels mobila resa – vad är var utmanande med det projektet?

–        En stor utmaning som de flesta har i mobilen är ju att förmedla en upplevelse och en känsla på en sådan liten yta. Vi vill visa upp hotellen och förmedla samma känsla om dem som vi kan på webben, men det är en utmaning för det är en balansgång mellan ”swipe” och känsla i det fallet. Och visst, ”folk är vana att swipa i mobilen” men det kan bli utmaningar med gruppering av innehåll med mera. Inom det området har vi därför mycket att jobba på fortfarande.

 

Vad kan andra hotell och reseföretag lära av Elite Hotels mobila resa?

–       Jag ska berätta om tankarna bakom Elites sajt och även när och hur vi fått tänka om. Jag kommer prata om hur trenden ser hur generellt och vad den mobila resenären är ute efter. Så sammanfattningsvis kommer publiken lära sig vilka saker som fungerar som de kan sno direkt, samt vilka saker som de kan undvika för att slippa göra om mina misstag.  

TN Studio Digital äger rum kl 12-17 1 juni på Kungliga Operan. I seminariet ingår nätverkslunch, fika och vinmingel, pris 1495 kr exkl moms. Rabatterat pris 1 295 kr för 3 personer från samma företag anmäler sig.

 

Anmäl dig till TN Studio Digital här:

 

 

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024