Annons:

Lufthansas dråpslag mot resebyråer

Från september lägger Lufthansa på 16 euro per biljett för alla bokningar som går via GDS. Syftet: att öka de egna marginalerna. Enligt Amadeus ”bestraffar Lufthansa resenärerna”.

Idag har Lufthansa gått ut med en ny försäljningsstrategi. Det uttalade syftet är att öka vinsten per såld biljett genom att ta en större andel av marginalerna från andra aktörer i värdekedjan.

– Hittills har andelen intäkter från försäljning av flygbiljetter genom våra flygbolag minskat kontinuerligt. Medan andra service- och systempartners i värdekedjan dokumenterar ökande marginaler och avkastning, har våra flygbolag tjänat mindre över tiden, trots att de är de faktiska leverantörerna av flygtjänster. Vi vill motverka denna trend genom att rikta om vår försäljningsstrategi, säger styrelseledamoten för Lufthansa German Airlines Jens Bischof i ett pressmeddelande.

Enligt Lufthansa är kostnaden för användningen av GDS-systemet flera gånger högre än bokningar via den egna sajten. ”Varje år uppgår dessa kostnader totalt till en tresiffrig summa i miljoner euro för Lufthansa Group”, skriver bolaget.

Därför lägger Lufthansa från den 1 september på en avgift, som man kallar distributionskostnad, på 16 euro per bokning för varje biljett som hanterats med GDS.

Den nya strategin gav genast kraftiga reaktioner från Amadeus. GDS-aktören skriver att resenärerna vill ha transparens och valfrihet mellan olika kanaler.

”Lufthansa väljer att gå i en annan riktning genom att införa avgifter som bestraffar resenärer utifrån vilken inköpskanal de väljer”, skriver Amadeus i en officiell kommentar.

Tomas Olsson på Svenska Resebyråföreningen, SRF, har redan fått samtal från flera medlemmar.

– De är naturligtvis väldigt upprörda. Det blir ju dyrare att köpa en flygbiljett hos en resebyrå än att göra det direkt från flygbolagets hemsida. Det kan ingen vara glad över i resebyråbranschen, säger Tomas Olsson.

SRF kommer ihop med sin europeiska paraplyorganisation Ectaa se hur man kan agera i frågan.

HRG Nordics koncernchef Christer Nordlund är inte förvånad över Lufthansas nya grepp.

– Det kanske inte är exakt det här som kommer hända inom andra flygbolag, men de gör en hel del försök att få upp intäkter och jobba mer sofistikerat för att täcka sina gap, säger Christer Nordlund.

Om det enda sättet att slippa avgiften på 16 euro blir att boka via Lufthansas egna kanaler tror han att det kommer komma andra lösningar på marknaden.

– Det funkar inte om vi eller resenärerna ska leta igenom alla flygbolags hemsidor. Man vill ha allting lättillgängligt på ett ställe. Det är lite tidigt att kommentera det här än så länge, men det är inte bra för branschen.

Kommentarer är stängda.