Annons:

Svarta listan: Här är resebranschens värstingar

Vilka reseföretag är sämst på att kompen­sera sina resenärer trots att Allmänna reklamations­nämnden ålagt dem att göra så? Nu presenterar Vagabond i samarbete med konsumenttidningen Råd & Rön reseföretagens svarta lista.

Vagabonds och Råd & Röns svarta lista över de resebolag som är sämst på att följa ARN:s rekommendationer toppas av Norwegian. Det norska lågprisflygbolaget innehar listans topplacering eftersom bolaget vägrar betala kompensation i 34 ärenden som berör sammanlagt 73 resenärer. 32 ärenden handlar om flygförseningar, medan två ärenden gäller sämre ersättningsplan i stället för utlovade Boeing 787 Dreamliner, enligt Vagabond.

När Vagabond publicerade svarta listan för två år sedan toppades den av Ryanair. I år är bolaget inte ens med på listan. Norwegian var inte med på svarta listan den gången och var känt för att ha flera av Europas mest nöjda kunder. Nu är läget annorlunda. Nu har det norska flygbolaget övertagit Ryanairs roll som värst bland de värsta, skriver Vagabond.

Näst värst på listanär charterflygbolaget Primera Air, som flyger åt Solresor, med tolv ärenden. Därefter följer ungerska lågprisflygbolaget Wizz Air med nio ärenden, Hovslätts Bussresor i Jönköping med fyra ärenden, Framtidsresor i Göteborg och turkiska Tailwind Airlines, båda med tre ärenden, samt British Airways och Air China med två ärenden var.

Läs Vagabonds artikel här.

En kommentar

  1. Karin Warlin: My worst airflight was no doubt with Air France and Delta Airlines. After being delayed first 7 hrs going from Portland to Europe and the the staff then cancelled my reservation so that the plane was way too late for the transfer in Europe. Many many things went wrong and when I later tried to get some sort of compemsation, then Air France said that Delta Airline should compensate and the other way around.. So I did not get a penny.