Annons:

Efter avgiften: Lufthansas GDS-bokningar rasar

Sedan Lufthansa införde sin 16-euroavgift har GDS-bokningarna rasat. Samtidigt gynnas konkurrenterna, däribland SAS.

Lufthansa börjar nu se effekterna av sitt beslut att inöra en avgift på 16 euro på alla bokningar som görs via de globala bokningssystemen, GDS.

Det rapporterar nyhetssajten Tnooz som har kommit över ett hemligt dokument som bara var ämnat för ledande personer inom Sabre. Dokumentet, som går under ämnat ”Lufthansa Group Report – September Week 2 – Sept –Sept 14 2015”, sammanfattas i tre punkter:

• Luftahansagruppens bokningar i europa via gds:ser (Sabre, Travelport och Amadeus) de första två veckorna i september sjönk med 16 procent, jämfört med perioden januari–augusti 2015. Förändringens stora vinnare är Air France, British Airways, SAS, Alitalia och United som alla noterar en signifikant tillväxt i antalet bokningar jämfört med tidigare i år.

• På marknader där Lufthansa haft en marknadsandel på 30-60 procent sjönk andelen med upp till 30 procent under första veckan i september. De konkurrerande bolagen Air France, Air Berlin och Air France drar nytta av nedgången.

• Sabres fakturerade bokningar för Lufthansagruppen sjönk 15,6 procent de första två veckorna i september jämfört med en ökning på 10,7 procent under 2015 till och med augusti. Sabre har justerat siffran till 11,5 procent när hänsyn är tagen till Labour Day i USA.

Det finns inga uppgifter om ifall resebyråerna använder Lufthansas egna distributionskanaler för att komma undan avgiften på 16 euro.

Enligt rapporten har Lufthansas GDS-bokningar minskat dramatiskt i Grekland (33,8 procent), Sverige (41,1 procent) och Schweiz (41,6 procent).

Läs mer på Tnooz.com.

Lufthansa dementerar kraftfullt de påstådda försäljningsminskningarna. I en skriftlig kommentar till Travel News meddelar bolaget:

”För tillfället syns inte någon märkbar förändring av de totala bokningarna inom Lufthansagruppen. Vi ligger i linje med de uttalanden och prognoser som lämnats gällande bokningarna.

Om icke officiella försäljningssiffror från enskilda GDS-operatörer nämnts i media är det mycket oprofessionellt att utifrån dem dra allmängiltiga slutsatser för att beskriva den totala bokningssituationen för Lufthansagruppen, även om man fokuserar på all GDS-försäljning.

De första veckorna i september påverkades kraftigt av både en pilotstrejk och andra säsongseffekter. Vi kommer absolut att ge allmänheten detaljerade och pålitliga försäljningssiffror inom ramen för vår ordinarie finansiella rapportering.”

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024