Annons:

Ledare: Kapitalisten som trädkramare

Det är inte många år sen som de som tog strid för att rädda klimatet sågs som bakåtsträvande trädkramare, med stort motstånd mot ekonomisk tillväxt. Skogsmullen ställdes mot kapitalisten. Så är det inte längre.

Redan 2006 slog Sternrapporten fast att det är en bättre affär att bromsa utsläppen av växthusgaser än att inte göra det. Kapitalismen, eller marknadsekonomin för att använda ett mindre laddat uttryck, mår bra av att jorden inte blir två grader varmare. Och kapitalismen är ­den världsordning som ligger bakom det ökade välstånd allt fler människor på jorden tar del av – som gör att allt fler har råd att resa.

I september gick själva sinnebilden för kapitalismen, de amerikanska storbankerna, ut gemensamt och sa att man ville se ett tufft klimatavtal i Paris – och även ett globalt pris på koldioxid. Motivet: annars riskeras välstånd och tillväxt.

Men att rejält sänka människans utsläpp av koldioxid är en utmaning, det krävs stora omställningar i hur vi lever och konsumerar. En ljusning börjar dock skymtas. Teknikutveckling som solceller, batterier och elbilar gör att det finns hopp.

Men för flygindustrin ser det tuffare ut. Dels för att det är väldigt energikrävande att flyga, dels för att allt fler kommer att vilja flyga oftare och längre i takt med att deras välstånd ökar.

Flygbranschen sätter sitt hopp till att en massiv produktion av biobränsle. Experterna är skeptiska till att det kommer att gå. Så vad gör vi?

Klart är att vi människor inte vill avstå från att resa; många gör hellre andra uppoffringar, kanske väljer bort söndagssteken eller tar elcykeln. Klart är också att vi inte måste nå noll utsläpp av koldioxid, i alla fall inte direkt. Då kanske vi måste vara pragmatiska – och resurseffektiva. Man kan inte lösa alla problem på en gång: Låt oss fokusera på att ta bort de största utsläppen, där det är billigast att göra det.

Det innebär inte att flyget får frikort. Självklart ska branschen fortsätta att jobba stenhårt för att sänka sina utsläpp så mycket det går. Ett utmärkt redskap är ekonomiska styrmedel, som branschen också förespråkar. Men frågan är om pengarna gör bäst nytta genom att återinvesteras för att sänka de egna utsläppen. Om satsade pengar ger störst avkastning, det vill säga mest minskade utsläpp, någon annanstans än i den egna branschen är det där de ska användas. Det skulle varje framgångsrik kapitalist hålla med om. Och det är kapitalismen som har gett oss guld. Låt den också ge oss gröna skogar.

Läs även:

Gasar mot klimatmål

Expansionen krossar miljömålen

Experten: ”Flyget missar målet”

Kommentarer är stängda.