Annons:

TN panelen tycker till om löner och TUR

Fyra branschpersonligheter får svara på aktuella frågor i resebranschen.

1.  Hur kommer de europeiska flygbolagen att klara den ökande konkurrensen från asiatiska bolag? 

Martin Durnik, marknadschef Ticket Privat
– Det kommer att vara fortsatt mycket tufft för flygbolagen och det är väl ingen avancerad gissning att vi kommer att ha färre europeiska flygbolag inom några år. Flera har ju redan försvunnit. Men det råder heller ingen tvekan om att vi fortsatt kommer att se några starka europeiska flygbolag även i framtiden, trots den ökade konkurrensen.

Annelie Nässén, chef för global agent sales SAS
– Ett sätt för europeiska bolag att hantera konkurrensen är att ytterligare effektivisera kostnadsbasen, erbjuda löpande innovation av produkter, service och attraktivt linjeutbud (inklusive transfer) och nya snålare flygplan för att parera de stigande oljepriserna. Och därtill förstås service och punktlighet i världsklass!

Johan Rejhagen, vd Escape Travel
– De asiatiska flybolagen har många konkurrensfördelar, lägre kostnader och oftast bättre service gör att de europeiska bolagen får det svårare att klara sig. Men etablerade bolag som Lufthansa och KLM är starka i Europa.

Jesper Söderström, vd Amadeus Scandinavia
– Jag tror att det blir tufft. Det krävs investeringar i form av nya plan, bättre service och utökade avgångar. Samtidigt pressas man från low cost carriers att sänka kostnader vilket ställer krav på att anpassa servicenivån nedåt. Jag hoppas man klarar det, men ”the jury is out …”


2. I årets lönetopp listas både kvinnor och män. Det är 28 kvinnor på listan över de 100 bäst betalda.  Är det godkänt?  

Martin Durnik, marknadschef Ticket Privat
– Jag antar att andelen kvinnor på högre positioner ser ungefär likadan ut? Då är inte lönenivån det enda problemet utan det är svårigheten att nå högre positioner som är grundproblemet för duktiga tjejer i dag. Jag är principiellt mot kvotering, men tror och hoppas på att vi går mot ett mer jämlikt samhälle, även om det går för långsamt!

Annelie Nässén, chef för global agent sales SAS
– Frågeställningen återspeglar väl rent övergripande könsfördelningen inom ledande positioner i resebranschen, som Travel News beskrev i februari- numret, där endast hälften av de 35 största reseföretagens ledningsgrupper visade sig bestå av kvinnor. Rent generellt kan det inte vara godkänt om arbetsgivare betalar människor olika lön efter kön trots att de utför samma arbetsuppgifter.

Johan Rejhagen, vd Escape Travel
– Det är självfallet inte godkänt i en bransch som i övrigt är så dominerand av kvinnor.

Jesper Söderström, vd Amadeus Scandinavia
– Om det speglar förhållandet mellan andelen kvinnor och höga positioner så är det väl det. Om inte, så är det underkänt, för ”lika lön för lika arbete” borde gälla.

 

3. Vad tycker du om årets TUR?

Martin Durnik, marknadschef Ticket Privat
– Det var glest med besökare i korridorerna. Med så många aktörer som inte längre finns representerade så har mässan åtminstone för min del spelat ut sin roll. Det känns mer relevant att träffa leverantörer och kollegor i branschen på ett annat sätt och på en annan plats i dag. Jag vill dock ge TUR beröm för deras seminarieprogram.

Annelie Nässén, chef för global agent sales SAS
– Jag var på årets TUR, och det var nog en allmän uppfattning bland de jag träffade att det var ett spännande seminarieprogram i år men mindre värdefullt under fackdagarna då antalet utställare och besökare minskat betydligt. Dock finns fortfarande ett stort behov för branschen att träffas under liknade former även framöver.  

Johan Rejhagen, vd Escape Travel
– TUR är på väg att dö ut. Vi ställde ut men får nog svårt att räkna hem det. Utställningsytan blir mindre och mindre. Det är för dyrt att delta och jag tror att den här typen av mässor har spelat ut sin roll. Kunderna kan i dag enkelt hitta information på andra sätt. Om TUR ska leva vidare måste det till radikala förändringar.

Jesper Söderström, vd Amadeus Scandinavia
– Yes, både som utställare och som medverkande i seminarierna. Det märktes att mässan gjort ett försök att attrahera beslutsfattare inom resenäringen. Men det är en bit kvar att gå. 2014 ser vi om Sverige/Skandinavien är stort nog för att ha sitt egna evenemang.

Kommentarer är stängda.