Annons:

Botniabanan floppar

Den problemtyngda starten för Botniabanan påverkar fortfarande trafiken, som är mycket mindre än väntat.

Det dyra tågprojektet Botniabanan, som går mellan Örnsköldsvik och Umeå, ser ut att vara en flopp ett halvår efter premiären. Botniabanan kostade 15,6 miljarder skattekronor och skulle ge Norrlandskommuner ökad tillväxt och pendlare skulle spara tid, men både företag och resenärer verkar svika, skriver DN.
– Det reser mindre folk än vad vi trodde det skulle göra. Problemen har gjort ett avtryck, säger Per Nyström, trafikchef.
 
Under det första halvåret har var tredje avgång endera ställts in eller försenats med mer än tio minuter. Ungefär var femte tåg har ställts in. En orsak är ett nytt signalsystem som orsakat flera nödinbromsningar utan att föraren kan göra något. Till skillnad från övriga tågbanor stannar Botniabanan inte vid nästa signalstation, där det finns möjlighet för evakuering, utan lite varstans.
 
Trots att Trafikverket har bedömt problemen som så allvarliga att man har varit orolig för säkerheten har tåg fått köra på banan. SJ har slutat att köra på banan, men lokaltrafiken med Botniatåg som operatör får fortsätta.
 
Statliga Green Cargo och andra godsföretag har också meddelat att de endast kommer att köra på banan i begränsad omfattning eftersom det är för dyrt.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024