Annons:

Den tuffa tågkampen om affärsresenärer

Allt fler affärsresenärer väljer tåget. Men SJ kan inte luta sig tillbaka och bara tuffa på. Om knappt två år ska den stegvisa avregleringen vara helt genomförd och resenärerna får fler operatörer att välja mellan. Kommer SJ att stå sig i konkurrensen om affärsresenärerna?

Förutsatt att avståndet inte är för långt, väljer de flesta affärsresenärer tåget. De kommer från city till city utan att behöva byta färdmedel, slipper långa inchecknings- och securityköer, det går ofta utmärkt att arbeta ombord och den som är trött efter – eller före – arbetsdagen kan vila sig i stället för att koncentrera sig som vid bilkörning. Dessutom är tåget klart miljövänligare än flyget och bilen. Bara fördelar.
Men att tåget är populärt betyder inte automatiskt att SJ är det. Trots sina 153 år på tågnacken är det långt ifrån självklart att SJ blir affärsresenärernas förstahandsval när monopolet helt avskaffas i oktober 2011. Vårt statliga tågbolag måste bereda sig på en stentuff konkurrens.
 I sammanhanget nämns bland andra tunga aktörer som tyska DB, franska Veolia, danska DSB, brittiska Arrive, Hongkongbaserade MTR och norska NSB.
DB har redan bildat bolaget DB Regio Sverige AB och förklarat att man kommer att konkurrera med nya tåg, punktlighet, korta restider, attraktiva priser och internet ombord.
Veolia har tidigare kört säsongstrafik till Åre och Narvik. När startskottet small den 1 juli i år för första steget av avregleringen, då andra operatörer tilläts köra helgtrafik, var Veolia enda bolaget som började konkurrera med SJ på samma sträcka, Stockholm–Malmö, på kommersiella villkor.
– Eftersom våra tåg är långsammare än
X 2000 vänder vi oss inte primärt till affärsresenärerna i dag, men jag är övertygad om att vi kommer att göra det om några år med egna, snabbare tåg. Då ger vi SJ en match med ett fast biljettpris, gratis internet ombord och möjligheten att resa biljettlöst, säger Gunnar Wulff, ansvarig för tågdivisionen på Veolia.
Varje år mäter Svenskt kvalitetsindex, SKI, hur nöjda resenärerna är med olika transportslag. Förra året fick SJ nöjdhetsbetyget 63,1, lägre än SAS 64,5 och Malmö Aviations 72,1. SKI:s mätningar visar också att affärsresenärerna är mindre nöjda med SJ än privatresenärerna, vilket bekräftas av SJ:s egna nöjdkundmätningar.
För affärsresenärerna är punktlighet, bokning, biljetthantering och service ombord de viktigaste parametrarna och där har SJ ännu en del att göra, vilket de också är medvetna om.
Men det har blivit bättre med punktligheten. Sommaren 2008 var mindre än 60 procent av SJ:s tåg i tid. I dag kommer och går cirka 92 procent av Intercitytågen som de ska. Motsvarande siffra för X 2000-tågen är ungefär 88 procent med ett mål på 90 procent. Stormar och dylikt gör 100 procents punktlighet till en ouppnåelig dröm.
Birgitta Sjöstrand är travel manager på Skatteverket i Solna. Hennes resenärer klagar mest på förseningarna, medan hon har problem med att förseningsersättningen för dem går till resenären, inte till företaget som betalt biljetten.
– Vi vet att det här är viktigt för våra avtalskunder och vi kommer att ha ett system som gör att pengarna betalas tillbaka till företaget, säger Maria Öhman, chef för SJ:s agent- och företagsförsäljning.
För att ytterliggare stärka positionen hos sina drygt 6 000 företagskunder lanserade SJ ett nytt kundprogram i somras, SJ Biz. Det ska göra det lättare för kunderna att skräddarsy sina affärsresor och sänka de administrativa kostnaderna. Kom det till under galgen?
– Nej, SJ Biz har faktiskt haft en lång startsträcka. Vi har länge betraktat SJ främst som ett folkresetåg och därför har affärsresesegmentet hamnat lite i skymundan. Men nu har vi tagit ett krafttag för att ta fram nya produkter för just affärsresenärerna, säger Maria Öhman.
BIrgitta Sjöstrand bekräftar att SJ är mer lyhört i dag.
– Jag märkte en förändring redan när SJ bolagiserades för nio år sedan, och nu rör det på sig ännu mer. Numera pratar SJ mer om service vid avtalsförhandlingarna. Tidigare hade vi bara en prisdiskussion.
Hon får medhåll av Jan Bodén, chef för affärsresor hos Resia i Göteborg. Där har antalet bokade tågresor bara ökat sedan prispressaren Sterling gick i konkurs förra senhösten och lämnade Malmö Aviation och SAS ensamma på linjen Göteborg–Stockholm. SJ har visserligen höjt priserna, men sett till totalpriset blir tåget som regel billigare än flyget på den sträckan.
– SJ är mer offensiva nu än tidigare. Fast ibland lyssnar de först efteråt. Den nuvarande priskonstruktionen är ett exempel. SJ borde gå över till ett smartare prissystem som inte är så krångligt att hantera för oss och våra affäsresekunder.
Trots att SJ fortfarande har mer att förbättra tror han inte att bolaget på sikt försvinner från den svenska tågkartan.
– SJ:s styrka är deras svenska förankring, att vi betraktar dem som vårt tågbolag. Det ska till en rejäl besparing i tid och pengar innan vi byter till någon annan tågoperatör på de linjer som SJ trafikerar, säger Bodén.
Birgitta Sjöstrand instämmer:
– Det kan nog bli en tålamodsprövande inkörningsperiod efter avregleringen, hur blir det till exempel med årskort för den som reser på sträckor med olika operatörer? Administrationen får inte bli för krånglig för oss. Samtidigt är SJ vana transportörer, så jag tror säkert att de kommer att stå sig i konkurrensen bara de tänker lite mer på avtalskunderna.
”Biljettlöst resande är suveränt”
Ulf Sparring arbetar i Gävle och tar tåget i tjänsten sju-åtta gånger i månaden, främst till Stockholm, Falun och Örebro. Han reser både med SJ och Tågkompaniet.
Hur är det med punktligheten?
– SJ håller faktiskt tiden bättre än Tågkompaniet där jag skulle säga att det blir försening på cirka tre av tio resor, men det beror på den täta godstrafiken som skadar spåren.
Vad värdesätter du för service?
– Att resa biljettlöst är suveränt, men det erbjuds sätter du för service?
inte på alla tåg jag åker. I Sandviken där jag bor finns ingen biljettautomat, så jag måste ibland åka in till Gävle för att hämta biljetten och det är ju knasigt. Eftersom SJ inte trafikerar sträckan förbi Sandviken, ställer de inte en automat där. Tågkompaniet skyller på att stationen är obemannad och säger att den bara blir förstörd, därför vill inte de förse oss med en biljettautomat.
Vad tycker du om avregleringen?
– SJ kan få det besvärligt om de förlorar personal till sina konkurrenter, som de gjorde när Tågkompaniet började köra. Duktiga medarbetare är väldigt viktiga och det tar tid att ersätta sådana.
KERSTIN SUNDMARK

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024