Det visar en färsk rapport som PhoCus Wright genomfört på uppdrag av GDS-bolaget Sabre.
Förra året beräknades europeiska OTA:s (online travel agencies) ha en bruttobokningsomsättning på 21 miljarder euro. Deras främsta onlinekonkurrenter är lågprisbolagen som driver utvecklingen, medan hotellens egna onlinebokningar är mindre framgångsrika.
Förra året beräknades europeiska OTA:s (online travel agencies) ha en bruttobokningsomsättning på 21 miljarder euro. Deras främsta onlinekonkurrenter är lågprisbolagen som driver utvecklingen, medan hotellens egna onlinebokningar är mindre framgångsrika.
Däremot är det betydligt mer sällan som resenären börjar sitt letande efter semesterresor på flygbolagens eller hotellens sajter. Sökprocessen börjar i stället oftast hos en sökmotor som Google eller Yahoo, 22 procent, eller hos ett charterbolag, 20 procent. 19 procent av resenärerna går direkt in till flygbolagens sajter, medan 15 procent väljer en onlineresebyrå som första ingång. Detta shoppingbeteende står i skarp kontrast mot USA, där OTA´s med stor marginal är den största distributionskanalen för onlineresor.
Läs hela artikeln i Travel News nya septembernummer. För att börja prenumerera på Travel News, klicka här.