SAS lägger ned planerna på flyglinjer till Dubrovnik och Antalya samt linjen Ängelholm-Nice. I övrigt väljer SAS att dra ned på antalet avgångar istället för att dra in på destinationer.
– Det blir först sommaren 2010 som vi prövar om fler sol- och baddestinationer från Sverige ska tas bort. Men basen för SAS ska förbli affärsflyg, säger Niclas Härenstam, presschef på SAS, till SvD idag.
För att nå upp till det totala sparbetinget måste SAS också skriva nya kollektivavtal och genomföra strukturaffärer. De 800 miljoner som sparas på minskade avgångar motsvarar bara en tredjedel av sparbetinget.
– Det blir först sommaren 2010 som vi prövar om fler sol- och baddestinationer från Sverige ska tas bort. Men basen för SAS ska förbli affärsflyg, säger Niclas Härenstam, presschef på SAS, till SvD idag.
För att nå upp till det totala sparbetinget måste SAS också skriva nya kollektivavtal och genomföra strukturaffärer. De 800 miljoner som sparas på minskade avgångar motsvarar bara en tredjedel av sparbetinget.