Annons:

SAS fortfarande på farlig kurs

Det ser fortsatt dystert ut för SAS. Kreditbetygen har sänkts och börskursen droppat efter senaste kvartalsrapporten. Inte heller resultatet på minus 2 miljarder kronor är någon anledning till glädjeskutt. Koncernchefen Mats Jansson konstaterar att läget för flygindustrin är tuffare än någonsin förr.– Krisen i flygbranschen slår besinningslöst. Det har skett ett 30-tal konkurser i världen redan. Många konkurrenter går ut med vinstvarningar. Mot den bakgrunden finns det ändå några positiva tecken i våra siffror, säger han.

Mats Jansson pekar på att det är engångsposter i form av en nedskrivning av värdet av dotterbolaget Spanair som bidragit till storförlusten. Dotterbolagets värde har dalat i takt med att krisen i det spanska näringslivet blivit allt värre. Flygkraschen i Madrid, som beräknas kosta bolaget 400–500 miljoner, har gjort sitt till.
– Vi har ett underliggande resultat om vi rensar från engångsposter på 100 miljoner. Det är en liten vinst, men dock en vinst. 
Det är ändå en klen tröst med tanke på att tredje kvartalet normalt sett ska vara ett bra kvartal för flygbranschen.
SAS framtid som självständigt bolag ter sig allt mer osäker. Ryktena om Lufthansa som potentiell köpare har snurrat länge. Enligt Süddeutsche Zeitung har dock Lufthansa avskräckts av SAS stora förluster till följd av Spanair och överger därför planerna. Enligt tidningen är den enda återstående potentiella köparen Air France-KLM.
– Vi för fortfarande diskussioner om en
 industriell lösning, mer kan jag inte säga. Grunden är fortfarande ”stand alone”-spåret och vi arbetar med att driva upp tempot för kostnadsbesparingarna. Vi har ett ytterligare kostnadsgap på 3–4 miljarder som vi måste släcka snart.
För att få ner de höga kostnaderna krävs att SAS kommer överens med de många fackföreningarna.
– 2–3 miljarder av vårt kostnadsgap är kopplat till de fackliga organisationerna och kollektivavtalen. Pensioner, löner och andra villkor är satta i en tid då SAS inte var utsatta för konkurrens, säger Mats Jansson.
Han menar att samarbetet med facket är bättre än någonsin förut.
– Nu måste orden övergå till handling, men vilka konkreta förändringar vi vill göra vill jag inte gå in på.
De fackliga företrädare som Travel News har pratat med intygar att relationen till företagsledningen har förbättrats. Till skillnad mot företrädaren Jörgen Lindegaards konfrontationslinje väljer Mats Jansson att samarbeta. Men det är inte länge sedan förtäckta hot om strejk ledde till att flygbolaget sköt upp planerna på en försäljning av dotterbolagen SAS Ground Service och SAS Technical Service. Tidigare har flygbolaget även misslyckats med att få piloterna att överge krav på koncerntillhörighet och en gemensam senioritetslista. Hur lång tid tar det innan facket ställer sig på tvären om SAS för upp sänkta löner och längre arbetstid på agendan? 
KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024