Detta är, enligt EU Travel Tech, ett viktigt steg framåt för att säkerställa att Google upphör med att gynna sina egna tjänster på bekostnad av tredjepartsaktörer.
Inom resebokningstjänster konkurrerar Googles onlineplattformar för hotell, flyg, tåg, semesterboenden och andra resetjänster direkt med tjänster från andra företag, inklusive medlemmar i EU Travel Tech, där bland annat Airbnb, Booking och svenska Etraveli ingår.
Mer än ett år efter att DMA trädde i kraft anser organisationen att Alphabet fortfarande bryter mot artikel 6 (5) genom att fortsätta att framhålla Googles resetjänster på sökresultatsidan (SERP) i ett betydligt mer visuellt tilltalande och interaktivt format än tredjepartsaktörers.
–De preliminära slutsatserna skickar en tydlig signal till Alphabet om att dess strategi behöver förändras i grunden. Detta är en avgörande vändpunkt för DMA, och vi ser fram emot att utredningen slutförs. Genom att avsluta Googles självförmån på söksidan kan det visas att regelverket ger verkliga fördelar för alla digitala företag, inklusive amerikanska, samt för europeiska konsumenter, säger Emmanuel Mounier, generalsekreterare för EU Travel Tech i en skriftlig kommentar.