Annons:

Premium ”Fan ska vara CFO” – Finnair blöder trots ökade passagerarsiffror

”Fan ska vara CFO” – Finnair blöder trots ökade passagerarsiffror

Oron i världen, strejker i Finland och dyrt hållbart bränsle gav Finnair en förlust på 700 miljoner kronor under första kvartalet.

”Att förlora en krona på varje tia man drar in är inte långsiktigt hållbart.”

Finnair har haft tuff motvind i fem år vid det här laget: pandemin, kriget som stängde ryskt luftrum, inflationen, lågkonjunkturen, ett evigt varslande och strejkande i det annars stabila Finland och nu en total osäkerhet om vart tullkriget och världshandeln är på väg.

Fan ska vara CFO och försöka få ihop ett aptitligt bokslut med de omständigheterna. Då krävs att man kan luta sig mot en stadig och långsiktig huvudägare i finska staten som kan stötta med kapital när minoritetsägarna på börsen ser rött på sista raden. Aktier i flygbolag är sällan någon uttagsautomat.

Dagens Q1-rapport bär spår av alla motigheterna: Det var strejker i höstas, i början av Q1 liksom i slutet och varsel ligger nu för den 2 och 5 maj. Finnair räknar med att de slog med en kvarts miljard kronor mot resultatet. Återkommande strejker gröper också ur förtroendet och kan få långsiktiga effekter.

Finnair lyckades hålla uppe sin intäkt kring 7,5 miljarder kronor under Q1, men rörelseresultatet föll kraftigt till 700 miljoner back jämfört med fjolåret. Att förlora en krona på varje tia man drar in är inte långsiktigt hållbart.

Antalet passagerare liksom kapaciteten ökade med några procent. 2,6 miljoner kunder flög med Finnair under Q1 och kabinfaktorn ökade till 74 procent. Var fjärde stol var alltså ledig, vilket kan hända den bäste under Q1 som är årets svagaste kvartal för hela resenäringen.

Vd Turkka Kuusisto är klokt nog försiktig i sin guidning av marknaden:

Bolaget har planerat att öka sin kapacitet med 10 procent under året, dra in runt 38 miljarder kronor med ett resultat på 1 – 2 miljarder. Men Kuusisto påpekar att året tyngs av EU:s krav på hållbart bränsle, höjda trafikavgifter och framför strejkerna som redan påverkat 190 000 kunders flygningar. I morgon ska pilotfacket svara på det senaste budet. Om de säger nej blir det nya strejker redan i helgen.

Finnair har redan beslutat ställa in 230 planerade flygningar inför sommarsäsongen. Värre kan det bli om bolagen och facken inte kommer överens snart.

När smygvägen över Ryssland för den lönsamma Asientrafiken stängdes 2022 tecknade Finnair avtal med partnern Qatar i alliansen Oneworld om samarbete med dagliga flygningar från Vanda, Arlanda och Kastrup till Doha. Det var en vinn-vinn eftersom Qatar hade flygplansbrist och Finnair behövde hitta andra vägar ut i världen.

Men den 15 januari slutade Finnair trafikera Arlanda – Doha och Kastrup – Doha. Kvar av det drygt två år gamla samarbetet med Qatar är dagliga flygningar Vanda- Doha som i mars bara utgjorde 800 av Finnairs 30 000 dagliga passagerare.

Ljusglimtarna i en i övrigt dyster Q1-rapport är ökat operativt kassaflöde, ökad trafik över Nordatlanten, även om den bara står för 9 procent av intäkterna, och ökade intäkter på Asientrafiken.