Annons:

Premium Svenska resenärer allt mer medvetna om turismens påverkan

Svenska resenärer allt mer medvetna om turismens påverkan

En ny global undersökning från Booking.com visar att svenska resenärer blir allt mer medvetna om turismens påverkan – både hemma och utomlands. 42 procent uppger att de tänker på resandets effekt på lokalsamhällen och miljö, och 58 procent vill lämna platser i bättre skick än när de kom.

Samtidigt som 55 procent tycker att turismen har en positiv inverkan där de bor, pekar många på problem som nedskräpning, trafik och ökade levnadskostnader. Få efterlyser dock färre turister – i stället vill man se satsningar på infrastruktur, avfallshantering och miljöskydd. Det framgår av ett pressmeddelande.

Hela 71 procent vill att deras semesterpengar ska gynna lokalsamhället, och många söker aktivt efter alternativa resmål och restider för att undvika massturism.

–För att resmål ska fortsätta vara attraktiva måste turism, infrastruktur och teknik utvecklas i takt med resenärernas hållbara ambitioner, säger Danielle D’Silva, hållbarhetschef på Booking.com.