Enligt en ny rapport från organisationen Transport & Environment, som DI tagit del av, lyfte över 8,4 miljoner flyg från europeiska flygplatser under 2024 och släppte tillsammans ut 187,6 miljoner ton koldioxid – nästan exakt lika mycket som före pandemin.
Men framtiden ser betydligt dyrare ut. Anledningen? Skärpta klimatkrav och att flygbolagen successivt måste börja betala för hela sin klimatpåverkan.
Fram till nyligen har flygbolagen fått stora delar av sina utsläppsrätter gratis inom EU:s utsläppshandelssystem. Det är det nu slut på. Under 2025 måste bolagen själva stå för hälften av kostnaden – och från 2026 för hela. Det gäller dock bara flygningar inom Europa.
EU-kommissionen kan redan nästa år besluta att även långflygningar ska omfattas av EU:s tuffare system – vilket i så fall skulle innebära kostnadsökningar på över 1 000 procent för dessa flyg.
Enligt uppskattningar kan nya regelverket lägga på omkring 500 kronor per biljett inom Europa, och upp till 2 000 kronor på långresor. Lägg därtill ökade krav på biodrivmedel, där EU nu kräver minst 2 procent hållbart flygbränsle – en siffra som ska upp till 70 procent till 2050. Det väntas addera ytterligare 500 kronor per Europaflygning.
Enligt T&E släppte Lufthansa ut 10 miljoner ton koldioxid under 2024 och betalade 1,8 miljarder kronor för utsläppen. Inom två år kan den siffran stiga till över 11 miljarder.
Fotnot: Transport & Environment (T&E) är en Brysselbaserad, ideell miljöorganisation som fokuserar på att driva fram hållbara transportlösningar i Europa. Organisationen grundades 1990 och är en av de mest inflytelserika rösterna inom europeisk transport- och klimatpolitik.