Annons:

Premium Foto: Pressbild

SAS skapade 900 poängmiljonärer – så gick det till

När SAS i slutet av 2024 lämnade Star Alliance efter 27 år och gick med i SkyTeam, ville man markera förändringen rejält. Lösningen? En utmaning där lojalitetsmedlemmar kunde bli poängmiljonärer – bokstavligt talat.

Mellan 8 oktober och 31 december erbjöds SAS EuroBonus-medlemmar en miljon poäng (värda cirka 100 000 kronor) om de lyckades flyga med 15 olika Skyteam-bolag. Nära 50 000 personer antog utmaningen – och omkring 900 klarade den. Det rapporterar CNN.

Över 42 000 personer från 33 länder anmälde sig till utmaningen, och drygt 900 lyckades fullfölja den. Bland dem fanns en fyraåring från Japan och en 73-åring från USA. De flesta reste i ekonomiklass och besökte i genomsnitt 17 länder och 23 flygplatser. Alla som klarade utmaningen passerade genom Kina minst en gång.

Trots att SAS har sina rötter i Skandinavien var det främst resenärer från andra delar av världen som tog sig an utmaningen. USA toppade listan med 173 ”miljonärer”, följt av Japan (149) och Sydkorea (130). Från Sverige deltog 67 personer, Norge 49 och Danmark 22. 

Kampanjen har hyllats för sin kreativitet och engagemang. Enligt SAS var syftet att uppmuntra resenärer att upptäcka de nya Skyteam-partnerna och samtidigt skapa uppmärksamhet kring alliansbytet. Resultatet blev en global snackis och en av SAS mest framgångsrika marknadsföringsinsatser någonsin.

Kritik har riktats mot kampanjen, inte minst ur klimatsynpunkt. SAS svarar att deltagarna redan tillhörde en reseintensiv målgrupp. Marknadsföringsmässigt är kampanjen redan en succé, menar bolaget – med ökad trafik från bland annat Sydkorea, där SAS i september öppnar en ny linje till Seoul.

–Vi behövde skapa något oväntat för att bryta invanda resmönster, säger Aron Backström, VP för produkt och lojalitet på SAS till CNN.