CityJet är ett irländskt flygbolag som funnits i 30 år och under den tiden rekonstruerats två gånger. Nu är det dags igen.
2018 upphörde bolaget att flyga i eget namn och gick helt in för att leasa ut plan och besättningar. Redan 2016 leasade SAS åtta av CityJets CRJ900. I dag har SAS mer än dubbelt så många av de 90-sitsiga regionalplanen inhyrda.
Under pandemin 2020 ställde CityJet in all flygning och rekonstruerades. Året därpå var det SAS tur att rensa skuldberget. Men relationen till CityJet bestod.
CityJet har huvudkontor i Dublin, ledningen i London och basen samt underhållet på Kastrup med bortåt 500 anställda. Vissa av bolagets anställda har också sin anställning i Stockholm.
CityJet, som leasar ut ett halvdussin större CRJ 1000 till Lufthansa och dess dotterbolag Bussels Air, gick 2023 samman med det spanska regionflygbolaget Air Nostrum.
I förra veckan tvingades CityJet söka skuldskydd med påföljande rekonstruktion hos Högsta domstolen i Irland. Om och i så fall hur bolagets kris påverkar SAS är ännu oklart.
– SAS påverkas inte operativt, CityJet flyger som planerat, säger Pia Herrera, SAS presschef, till Travel News.