Annons:

Premium Foto: TUI

TUI höjer priser och minskar förlusten – bekräftar helårsprognos

TUI ökade intäkterna med 1,5 procent under andra kvartalet 2025 till 3,71 miljarder euro. Samtidigt minskade förlusten något – justerat rörelseresultat (EBIT) förbättrades med 14 miljoner euro till minus 207 miljoner, trots en negativ påskeffekt på 32 miljoner euro.

Bokningarna inför vintersäsongen 2024/25 ökade med 2 procent och snittpriserna steg med 4 procent jämfört med året före. TUI rapporterar fortsatt hög efterfrågan på dynamiskt paketerade resor, särskilt inom hotell-, kryssnings- och upplevelseverksamheten.

Kryssningar var den mest lönsamma delen under kvartalet. EBIT steg till 82 miljoner euro, drivet av två nya fartyg. Hotellverksamheten visade högre snittpriser och beläggning, men resultatet minskade på grund av värderingseffekter. TUI Musement sålde 1,5 miljoner upplevelser (+4 procent) och genomförde 4 miljoner transferresor (+2 procent).

TUI:s vd Sebastian Ebel säger att fokus nu ligger på att säkra marginalerna inför sommarsäsongen och att driva transformationen av researrangörs- och flygverksamheten.

Bolaget står fast vid sin helårsprognos: en intäktsökning på 5–10 procent och ett rörelseresultat som väntas stiga med 7–10 procent. För sommaren 2025 är bokningarna i nivå med föregående år men snittpriserna ligger 4 procent högre.