Trots ökad konkurrens på flera marknader lyckades koncernen nå ett driftsöverskott på 1,7 miljarder SGD, tack vare ett rekordstort antal passagerare. Singapore Airlines fortsätter nu att investera i framtiden genom både ny teknologi och utökade flygsatsningar – inklusive i Norden.
– Vi ser ett starkt och växande reseintresse i Norden, särskilt till Sydostasien och Stillahavsområdet. Den 1 juli går vi från fem till sju avgångar i veckan på vår direktlinje mellan Köpenhamn och Singapore, säger Jagdish Bhojwani, General Manager för Singapore Airlines i Norden.
Bland årets största investeringar märks en uppgradering av kabinprodukterna på bolagets Airbus A350-900-flotta, som bland annat trafikerar den nordiska direktlinjen. Totalt investeras 1,1 miljarder SGD i förbättrad komfort och upplevelse ombord.
Samtidigt växlar bolaget upp sin digitala utveckling. Tillsammans med Salesforce utvecklar Singapore Airlines AI-lösningar med fokus på kundservice, och parallellt sker ett samarbete med OpenAI kring generativ AI för att förbättra både upplevelsen för resenärer och den operativa effektiviteten.
Singapore Airlines och lågprisbolaget Scoot har tillsammans en flotta på 205 flygplan med en snittålder på drygt sju år. Tillsammans trafikerar de 128 destinationer i 36 länder. Nyligen stärktes flottan ytterligare med en Airbus A321neo och en Boeing 787-8, och koncernen har i dagsläget 78 nya flygplan på beställning.
Singapore Airlines visar därmed att de – trots global osäkerhet – står starkt rustade för framtiden med tydliga satsningar på teknik, kundupplevelse och den nordiska marknaden.