Travel News vd Nils Norberg har genom åren arrangerat ett otal event, men detta är första gången på Berns.
– Grand Travel Award handlar i grunden om att hylla de bästa i branschen – och efter de senaste årens utmaningar för reseindustrin känns det viktigare än någonsin. Därför vill vi skapa en kväll som verkligen gör våra pristagare rättvisa. Berns ger oss den inramning vi behöver för det, säger Nils Norberg.
Emmelie Johansson, sälj- och marknadschef på Travel News är den som jobbat mest med att hålla koll på alla bollar med planering och administration.
– Målet har varit att skapa en kväll som både överraskar och imponerar – och det kommer vi att göra. Vi har ett starkt nytt koncept, fantastiska samarbetspartners och en lokal som andas både historia och framtid. Jag vågar säga att det här blir en ny era för Grand Travel Award, säger Emmelie Johansson.
För att förstå vad flytten innebär och hur Berns ser på sitt nya värdskap har Travel News pratat med de ansvariga på det klassiska huset i Berzelii Park. Här berättar Robert Pihl, Creative Director & Co-founder Out of Office International och Johan Klein, vd för Stureplansgruppen Venues & Event om samarbetet, planerna för kvällen och varför just Berns är rätt plats för att ta Grand Travel Award in i framtiden.
Varför tror ni att Berns är rätt plats för Grand Travel Award?
– Berns är en historisk plats där många kända inresande gästat Ballroom sen begynnelsen. Frank Sinatra, Aretha Franklin, Rihanna, Louis Armstrong med flera. Det sitter i väggarna och många evenemang vi skapar på Berns vill vi ska följa den historien med musikfokus från dörrar till hemgång, säger Robert Pihl.
Hur ser ni på samarbetet med Travel News och Grand Travel Award? Vad betyder det för er?
– Vi är otroligt stolta över samarbetet och ser fram emot att få vara en del av hyllningskören till dem som kommer att prisas på galan. Vi älskar att arrangera galor på Berns och personligen kittlar det lite extra när det är galor inom branscher som vi själva verkar i, säger Johan Klein.
Vad i Berns miljö tycker ni passar en gala som Grand Travel Award?
– Berzeli Park är fantastisk fin året runt. Då GTA ligger i januari kommer deltagarna få promenera genom en krispig Berzeli Park för att komma in i värmen på Berns Ballroom. Det finns ett känt foto (länk) av Lennart Nilsson från Berns 100-årsjubileum år 1963 som jag ofta visar mina uppdragsgivare så de får en inblick i vad vi vill skapa en kväll som GTA. Fotot visar en sådan kväll som man verkligen önskar man fick vara en del av. Det finns få som ångrar en kväll på Berns, säger Robert Pihl.
Hur jobbar ni med att skapa en exklusiv och festlig upplevelse i era lokaler?
– För oss som eventbyrå har vi tät dialog mellan servering, underhållning och effekter/teknik för att skapa en kväll av ”dinner to dancing” som vi kallar det. Vid desserten brukar deltagarna redan dansa, även om de är sittande. Då blir resten av kvällen downhill och ett upplopp in i mål där man slutar på topp, säger Robert Pihl.
– Mycket har vi att tacka Robert Berns för. Det var ändå han som lade grunden för denna fantastiska byggnad som stod klar 1863. Den exklusiva känslan sitter bokstavligen i väggarna, och taket. Addera en god middag och ett bra sceninnehåll så har du en kanonupplevelse på Berns, säger Johan Klein.
Hur jobbar ni med mat och dryck för att skapa en helhetsupplevelse under ett sådant event?
– Vi har otroligt skickliga kockar på Berns som tar fram säsongsanpassade menyer för våra event. Jag tycker att dem är oerhört bra på att hitta balansen mellan det traditionella och det moderna. Lite så som jag uppfattar hela Berns. Det känns historiskt och anrikt, men med en modern vibe, säger Johan Klein.
Finns det några unika inslag ni planerar just för denna kväll?
– Självklart! Den som deltar får se…., säger Robert Pihl.
Ni arrangerar många event – hur sticker Grand Travel Awards ut i er kalender?
– Det faktiskt vårt första arrangemang för just reseindustrin, även om jag vet att många besöker våra publika AW-events runt om i Norden, säger Robert Pihl.
– Många galor på Berns är återkommande år efter år. Vi har till exempel en kund som har preliminärbokat Ballroom en specifik dag varje år fram till år 2040. Grand Travel Awards sticker kanske ut för att det är första gången på just Berns, säger Johan Klein.
Hur ser ni på framtidens galor och branschevent – blir de mer exklusiva, personliga, upplevelsebaserade?
– En mix av alla tre skulle jag säga. Vi är speciellt duktiga på att lyfta individer även i stora organisationer. Så det känns unikt och överraskande, säger Robert Pihl.
– Det kan nog blir allt det du nämner. Branschevent är på sätt och vis tacksamma eftersom du har ganska bra koll på målgruppen. Det finns något gemensamt bland gästerna som man kan bygga vidare på. Generellt kan man väl säga att gästernas förväntningar ökar från år till år. Så har det alltid varit och kommer väl alltid att vara. Det behöver inte vara negativt, utan snarare motivation till att man vill fortsätta göra saker bättre och bättre, säger Johan Klein.
Vad hoppas ni att gästerna tar med sig från kvällen på Berns?
– Ett större nätverk och jackan i garderoben, säger Robert Pihl.
– En buckla under armen. Men för de som inte vinner, för alla kan väl inte vinna? Då hoppas jag att dem lämnar med stort leende och en önskan om att snart få en anledning att återkomma till Berns, säger Johan Klein.