Kommunen står för 1 000 biljetter, till en kostnad av cirka 2 miljoner kronor. Regionen köper ytterligare 1 500. Bakgrunden är att BRA la ner sin trafik på sträckan vid årsskiftet. Västflyg har därefter tagit över med mindre turbopropflyg, och kommunledningen ser flyglinjen som strategiskt viktig för både företagsetableringar och offentlig verksamhet. Det rapporterar Dagens Nyheter.
– Det har nästan varit tabu att använda flyget, men nu behöver vi tänka mer pragmatiskt. Flyget är en del av vår kollektivtrafik, säger oppositionsrådet Pernilla Tornéus (M), som varit drivande i beslutet.
Flygtiden är runt en timme, men när in- och anslutningstider räknas in landar tidsvinsten jämfört med tåg på ungefär två timmar. Ändå möts satsningen av hård kritik – inte minst från Miljöpartiet, som menar att det är både ett klimatpolitiskt och juridiskt feltänk. Beslutet har nu överklagats till förvaltningsrätten.
Satsningen kommer samtidigt som Trafikverkets färska statistik visar att det svenska inrikesflyget är i fritt fall. Jämfört med 2019 har antalet inrikesresor minskat med 40 procent – betydligt mer än i övriga Europa där återhämtningen varit starkare. I Växjös fall handlar biljettköpen också om att visa volym gentemot flygbolaget – kommunen har instruerat sin administration att se till att biljetterna faktiskt används.