Nattågets renässans har fått ett nytt tillskott. Berlinsbaserade startupen Nox lanserade nyligen sin vision om ett omfattande europeiskt nät av nattåg, med planerad trafikstart 2027. Ambitionen är att knyta samman 100 städer innan 2036. Bolaget siktar på att erbjuda ett alternativ till kortdistansflyg genom ett nytt koncept: tåg som enbart består av privata kabiner med två meter långa sängar, sittplats och bagageutrymme. En enkelbiljett ska kosta från 79 euro, en dubbel från 149. Det rapporterar Berlin Explore.
Bakom satsningen står Thibault Constant, känd från Youtube-kanalen Simply Railway, och Janek Smalla, tidigare produktchef på FlixTrain. Målet är att erbjuda tågresor som är både bekväma och effektiva, utan kompromisser på integritet och komfort.
Till skillnad från många nattåg i dag fokuserar Nox helt på privatresenärer. Kupéerna blir standardiserade, utan sittvagnar eller delade sovkupéer. Allt ska enligt plan ske med nyrenoverade intercityvagnar och ett digitalt bokningssystem som förenklar hela reseupplevelsen.
Men vägen fram är inte utan hinder. Tidigare försök, som franska Midnight Trains, har inte lyckats nå marknaden. European Sleeper tampas med att få tag i rullande materiel. Att bygga upp ett nytt nattågsnät kräver både teknisk samordning och politiskt stöd, särskilt vid gränsöverskridande trafik.
Enligt analys från branschorganisationen Back-on-Track måste Nox hålla en genomsnittlig biljettintäkt på över 100 euro och en beläggning kring 75 procent för att uppnå lönsamhet.
Trots utmaningarna tror grundarna att tidpunkten är rätt. Klimatdebatten, flygskatter och resenärers ökande intresse för bekväma och hållbara alternativ talar för nattågets återkomst. Nox ser sig som ett komplement till flygtrafiken – inte minst på sträckor där restiden är mellan sex och tolv timmar.
Om allt går enligt plan rullar de första tågen ut 2027. Stockholm finns med bland de städer som Nox vill trafikera – tillsammans med metropoler som Berlin, Paris, Wien och Rom. Frågan är om startupen lyckas göra vad så många andra har försökt: återinföra nattåget som ett modernt och självklart alternativ för Europas resenärer.