– Det här är ett stort steg framåt för alla som flyger inom Europa, säger EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S) till Aftonbladet.
Förslaget innebär att passagerare ska kunna ta med sig ett personligt föremål, som en handväska eller ryggsäck, samt handbagage upp till sju kilo, utan att behöva betala extra avgift.
Det innehåller även en rad andra åtgärder som syftar till att tydliggöra och förbättra konsumentskyddet vid störningar i resandet. Ledamöterna vill att ett gemensamt EU-formulär införs för ersättnings- och återbetalningsansökningar. Enligt förslaget ska flygbolag också vara skyldiga att skicka ett ifyllt formulär, eller använda andra automatiska kontaktvägar, till passagerare inom 48 timmar efter en störning.
En annan punkt i förslaget är att rollen för mellanhänder, som biljettförsäljare eller återförsäljare, behöver förtydligas. Dessa ska informera passagerare vid bokning om den totala kostnaden för biljetten, eventuella avgifter samt hur återbetalningsprocessen ser ut. Återbetalning ska enligt förslaget ske inom 14 dagar. Om en mellanhand inte följer denna tidsfrist ska flygbolaget ta över ärendet och slutföra återbetalningen inom sju dagar.
Politikerkollegan Matteo Ricci, ansvarig för passagerarrättigheter vid Europaparlamentet, betonar att åtgärderna syftar till att skydda alla passagerare med särskild hänsyn till personer med funktionsnedsättning eller nedsatt rörlighet. Förslaget innehåller bland annat en tydlig definition av kostnadsfritt handbagage upp till 100 centimeter, vilket Ricci kallar ”en grundläggande rättighet för att förhindra omotiverade extrakostnader”.
Men trots brett parlamentariskt stöd väntar tuffa förhandlingar med ministerrådet som inleds i höst. EU-länderna har presenterat ett eget motförslag som enligt Johan Danielsson innebär flera försämringar, bland annat högre tröskel för ersättning: fyra timmars försening på kortare rutter och sex timmar på långflyg.
– Parlamentet kommer inte att acceptera ett slutresultat som inte innebär förbättringar för resenärerna, säger han.
Förslaget omfattar:
- Automatisk kompensation vid förseningar
- Skärpta krav på bokningssajter och tredjepartsförsäljare
- Samma passagerarrättigheter vid resor till EU med icke-europeiska bolag
- Kostnadsfri sittplats bredvid barn under 12 år
- Rätt till handbagage utan extra avgift