I måndags kväll tvingades Qatar Airways att ställa in hela sin globala verksamhet med omedelbar verkan, efter att luftrummet över Qatar stängdes till följd av ett missilangrepp från Iran mot den amerikanska militärbasen Al Udeid utanför Doha.
Totalt 90 flygplan på väg mot Doha – varav flera redan befann sig i inflygning – fick akut omdirigeras till närliggande länder. Passagerare skickades till Saudiarabien, Turkiet, Indien, Oman och Förenade Arabemiraten. Samtidigt var ytterligare 10 000 passagerare fast i transit på Hamad International Airport.
I ett öppet brev till passagerarna beskriver Qatar Airways Group CEO, Badr Mohammed Al-Meer, krisens omfattning – och det massiva räddningsarbete som följde.
– På bara några minuter spreds vår globala verksamhet ut över flera världsdelar, med olika regler, behov och begränsningar. Det fanns ingen mall att följa, bara ett ansvar att agera, skriver han.
Flygbolaget mobiliserade hela sin organisation för att lösa logistiken. Över 4 600 passagerare fick hotellrum i Doha. Mer än 35 000 måltider delades ut och kontaktcentren bemannades dygnet runt. Redan 18 timmar efter luftrummets öppnande var flygtrafiken åter igång. På tisdagen genomfördes 390 avgångar från Doha – och inga passagerare från de omdirigerade flygen blev kvar.
– Vi tackar våra passagerare för tålamodet, och vår personal världen över för att de lyckades få igång verksamheten igen så snabbt, skriver Al-Meer.
Krisen inträffade den 23 juni och är en direkt följd av den ökade spänningen i regionen. Trots omfattningen lyckades Qatar Airways återuppta normal trafik redan dagen efter.