Inför premiären i Cardiff den 4 juli har Hotels.com noterat en kraftig ökning av hotellbokningar i Storbritannien, med sökningar upp hela 15 procent jämfört med förra året.
Speciellt hett är intresset för Manchester, bandets hemstad, där intresset skjutit i höjden med 20 procent. Även värdstaden Cardiff ser en stark uppgång. Bland fansen sticker de skandinaviska länderna ut som några av de mest engagerade – Sverige, Norge och Danmark toppar listan över internationella sökningar.
Det brittiska bandet, grundat 1991 i just Manchester, var en av de mest framstående akterna under 90-talets britpopvåg. Med sin unika mix av melankoli och attityd, och hits som ”Wonderwall” och ”Don’t Look Back in Anger”, har de etsat sig fast i musikvärldens historia – och i hjärtat hos flera generationer fans världen över.
Den aktuella återföreningen kommer efter många års splittring och är utannonserad som bandets sista stora turné. Likt den välkända ”Taylor Swift-effekten” i Stockholm, då hotellbokningarna gick på högvarv i samband med hennes konserter, ser vi nu en liknande trend i Storbritannien där musikens magi driver turismen.