Annons:

Premium Foto: Unsplash

Resenärer förlorar bagagetvist – “orimligt stora” shoppinginköp

När parets incheckade bagage dröjde mer än 24 timmar passade de på att handla kläder och skor för försäkringens maxbelopp på 12 000 kronor. Men Allmänna reklamationsnämnden (ARN) bedömer att deras inköp var “orimligt stora” och avslår kravet.

Ett par från Växjö fick vänta över ett dygn på sina väskor efter en flygresa. I avvaktan på bagaget köpte de nya kläder och skor för totalt 12 000 kr – precis försäkringstakets gräns. När de krävde ersättning hos sitt försäkringsbolag avslogs anspråket, och i helgen meddelade ARN att de stödjer försäkringsbolaget. Paret får alltså stå för hela summan själva. Det rapporterar smp.se.

I sitt beslut pekar ARN på att ersättning för försenat bagage endast täcker “skäliga och nödvändiga” utgifter. Att utnyttja hela takbeloppet räknas som oskäligt i förhållande till de verkliga, akuta behov som uppstår när man är utan bagage över natten.

Enligt Konsumentverket har resenärer rätt till ersättning för nödvändiga kostnader – som till exempel hygienartiklar eller ombyte – vid bagageförseningar längre än sex timmar. Men man måste spara alla kvitton och undvika onödigt dyra inköp. Överskrids rimlighetstaket riskerar man att få avslag på krav eller bara delvis kompensation.

Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025