Annons:

TUR-mässan förnyar sig inför 2011

Den 24 mars 2011 slår TUR-mässan upp portarna igen. Inför den 28:e årgången har TUR rannsakat sig själva och påbörjat ett omfattande förändringsarbete, där man ska lyssna mer till resebranschens önskemål för att göra mässan bättre.

– Vi har vaknat upp ur vår ”törnrosasömn” och ska visa att vi har den högsta ambition med den här förändringsprocessen, säger projektledare Per Magnusson.
 
TUR är ohotat Nordens största resemässa, men ingen kan vila på sina lagrar i evighet. Finanskrisen och exempelvis nya digitala marknadsföringskanaler som konkurrerar om reseutställarnas resurser har lett till att TUR-ledningen i Göteborg ägnat hösten åt att utvärdera mässan grundligt.
 
– Vi har idkat självkritik och vänder på alla stenar för att göra utställarna och besökarna nöjda. Det är ett flerårigt arbete som vi inlett och som ska ske tillsammans med branschen, säger Per Magnusson.
Vad tycker egentligen besökarna och utställarna om TUR?
– Vi har låtit reklambyrån Infab gå igenom alla utställar- och besöksenkäter från 2009 2010. De har också intervjuat utställare på telefon. Bilden av TUR är inte smickrande i alla delar. Input från våra kunder är livsviktigt och vi vill aldrig uppfattas som att vi är nöjda med oss själva.
Vad består kritiken av rent konkret?
– Den viktigaste kritiken är att kvaliteten på besökarna är för låg. Det arbetar vi stenhårt för att komma till rätta med, vi måste skapa förutsättningar för ännu fler framgångsrika affärsmöten mellan utställare och köpare.
 
TUR har därför påbörjat jakten för att attrahera fler köpare till nästa års mässa. De samarbetar med konsultföretaget FIN-S och Antor för kartläggning och bearbetning av nordiska och svenska köpare som är intresserade av att möta den svenska rese- och mötesindustrin liksom nordiska köpare som vill köpa tjänster utomlands.
 
– Som lockbete använder vi ett hosted buyer-koncept. Motkravet för köparna av utländska tjänster är dock att de ställer upp på speeddating under en timme, där utställaren kan boka tid med köparen. Köparna som vill nå den svenska branschen vill vi att de bokar in minst två möten per dag.
Hur ska ni bli bättre på att fånga upp synpunkter och kritik från branschen?
– Det handlar både om att lyssna bättre och agera snabbare. Vi har till exempel bildat en grupp med cirka 15 stora utställare, både före detta och aktiva, som träffas första gången på en workshop den 1 december. Redan i dag kan man gå in på tur.se och lämna förbättringsförslag. Bästa förslag vinner en resa för två till ett varmt land.
 
Att få tycka till är en sak, sedan ska det ju hända något också …
– Vi ska bli mer snabbfotade. Efter TUR 2011 ska vi även tillsätta ett branschråd med de tyngsta utställarna på golvet.
Ni låter väldigt ödmjuka, har ni inte gjort något bra de senaste åren?
– Jo, rätt mycket, men vi har kanske varit dåliga på att kommunicera ut det. Vi har exempelvis utvecklat mötesindustridelen på mässan, startat upp BookTUR mässerbjudandesajten, ändrat öppettiderna på  fredagen från 9.00-18.00 till kl 10.00-17.00, bildat ett besöksråd och skapat ett seminarieblock med Schyst Resande om CSR-frågor mot branschen. Det är vi väldigt stolta över.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024