Annons:

Premium "Jag brukar säga att när det finns en person som mellanhand så riskerar problemen bara bli större," säger Morten Husby, vd för TripX.

”För oss har det varit en hockeyklubba – rakt uppåt”

TripX vd Morten Husby ser tillbaka på en långsiktig satsning på automatisering och smart teknik. Nu ger modellen resultat: 67 miljoner i marginalomsättning och ett EBITA på närmare 17 miljoner för 2024.

– Vi började utveckla det dynamiska bokningssystemet redan 2010 i takt med att marknaden ändrats. Vi var lite tidiga, men från 2015 har vi har lyckats. För oss har det varit en hockeyklubba, rakt uppåt, säger Morten Husby, vd för TripX, till Travel News.

I bokslutet för 2024 redovisar TripX en marginalomsättning på 67 miljoner kronor, en ökning från en marginalomsättning 2023 på 52 miljoner. EBITA för 2024 låg på närmare 17 miljoner, något högre än föregående år. Det innebär att TripX är en Supernova bland researrangörer, alltså att företaget är ekonomiskt mer framgångsrikt än 90 procent av konkurrenterna

TripX är både en researrangör och en teknisk plattform. Resorna säljs på den egna webbplatsen och på jämförande resesajter som reseguiden.se och destination.se och andra. Dessutom utnyttjas tekniken i partnerskap med bland annat Norwegian Holidays och Air Baltic Holidays. Utifrån kundens angivna resdagar söker systemet på en millisekund det mest fördelaktiga flyget och väljer det lägsta hotellpriset utifrån 15–20 utvalda bäddbanker.

– Säg att du vill åka till London en torsdag till söndag. Systemet börjar arbeta så snart du har angivit när du vill åka och sedan parar vi ihop flyg och hotell. Kunderna är inte bundna av en resa på sju eller 14 dagar utan kan välja två, tre, fem eller tio dagar som det passar, med olika flygbolag på ut- och hemresa. Fler och fler upptäcker fördelarna jämfört med traditionell charter och det finns en stor potential.

Affärsmodellen är i det närmaste riskfri eftersom TripX klarar sig med en liten personalstyrka och har inga garantier ställda mot sina leverantörer. 

– Vi köper in det kunden vill ha i samma sekund som kunden väljer. Dessutom har vi en hög kundnöjdhet. Jag brukar säga att när det finns en person som mellanhand så riskerar problemen bara bli större.

– Information och automation är nyckelord här. Vi har väl jobbat med AI länge, innan världen plötsligt fick ett begrepp att förhålla sig till när ChatGPT slog genom. 

Både Morten Husby och grundarkollegan Martin Wirth har en lång bakgrund inom charterbranschen men ser den gärna som något förlegad.

– Marknaden är inte dum. Annat var det när man hade fasta prislistor. Numera är den dynamiska prissättningen som sekundsnabbt finner det bästa priset mycket mer konkurrenskraftig, avslutar Morten Husby. 

Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025