Enligt den preliminära rapporten från Indiens Aircraft Accident Investigation Bureau (AAIB) stängdes bränsleflödet till båda motorerna bara tre sekunder efter start. Switchen gick från ”run” till ”cutoff”, inom en sekund från varandra, vilket ledde till omedelbart tappad dragkraft. Det rapporterar flera medier.
När motorerna dog försökte piloterna återställa bränslet till ”run”-position, men det ena motorrummet vägrade reagera. Planet tappade höjd och klarade inte att återställa farten. 30 sekunder efter start kraschade planet in i ett studentboende vid en medicinsk högskola i Ahmedabad – endast en passagerare överlevde .
I cockpitljudet hörs en pilot fråga den andra: ”Varför stängde du av bränslet?” – varefter den andre svarar att han inte gjort det. Utredarna konstaterar att de aktuella bränslestyrningsreglagen kräver medveten handling och är skyddade mot oavsiktlig användning .
AAIB tillägger att ingen teknisk felindikator eller nödsituation förelåg som skulle motivera avstängningen. Fokus ligger nu på att utröna om switcharnas rörelse orsakats av misstag, fel på systemet eller medvetet agerande .
AAIB samarbetar med internationella experter – inklusive NTSB, Boeing och GE – för att granska flygdata och svarta lådor. Fortsatt analys väntas ge klarhet om switcharnas rörelse var av misstag eller avsiktlig handling.
Detta är den första dödsolyckan med en Boeing 787 Dreamliner sedan modellen togs i bruk 2011
Relaterade artiklar
-
Air India pilots may have made fatal error before crash that killed more than 270 people, probe reveals
-
Air India report: fuel switches cut off before plane crash
-
Air India Dreamliner kraschade efter start
-
Air India-krasch sätter press på Boeing – skuggar flygjättens comebackförsök
-
Air India-kraschen sätter Tata inför sin största kris