Annons:

Premium Foto: Unsplash

Heathrows miljardsatsning möter motstånd – flygbolagen varnar för prischock

Med en rekordstor investering vill Heathrow bygga ut terminaler, höja servicenivån och bli Europas mest effektiva hubb. Men förslaget möter kritik från flygbolagen.

Med en privatfinansierad satsning på 10 miljarder pund planerar London Heathrow, redan en av världens mest trafikerade flygplatser, sin största omvandling på över ett decennium.

Målet är att kunna ta emot tio miljoner fler passagerare per år – en kapacitetsökning på 12 procent – samtidigt som passageraravgifterna enligt flygplatsledningen ska ligga ”lägre än 2014 års nivå i reala termer”. I planen ingår nya vägförbindelser från söder, utökade terminalytor motsvarande tio fotbollsplaner, rivning av Terminal 1, utbyggnad av Terminal 2 samt högre mål för punktlighet, säkerhetsflöde och tillgänglighet.

Men kritiken från flygbolagen har inte låtit vänta på sig. Förslaget innebär att avgiften per passagerare höjs från 28,46 till 33,26 pund – en ökning på 17 procent mellan 2027 och 2031.

Det får tungviktare som Virgin Atlantic och IAG, British Airways moderbolag, att reagera. Till Travel Weekly säger en talesperson för Virgin Atlantic – vars hemvist Terminal 3 inte omfattas av omvandlingen – att man visserligen välkomnar förbättringar, men ifrågasätter värdet.

– Men bara Heathrow, med sin monopolställning som Storbritanniens enda flygplatsnav, kan tro att den här investeringsplanen representerar valuta för pengarna, och det innan eventuella kostnader för en tredje landingsbana har beaktats. 

Flygplatsen lovar 2 miljarder pund i eget kapital från sina ägare – men det förändrar inte kritiken.

– I slutänden är det konsumenterna och flygbolagen som betalar notan i form av höjda passageraravgifter. Heathrow är redan världens dyraste flygplats och förslaget visar [dess] oförmåga att investera kapital klokt och effektivt. 

IAG kallar höjningen ”orimlig” och hävdar att den i praktiken motsvarar en 25-procentig ökning jämfört med 2024 års nivåer. Heathrow å sin sida menar att avgifterna minskat med 23 procent det senaste decenniet, och att planen stärker såväl kapacitet som service – utan att tappa kostnadskontrollen.

– Vi är redan Europas mest punktliga större flygplats. För att klättra vidare på de internationella rankningarna måste vi investera. Den här planen gynnar inte bara våra flygbolag utan hela Storbritanniens näringsliv, säger Heathrows vd Thomas Woldbye.

Nu ligger bollen hos den brittiska luftfartsmyndigheten CAA, som ska utvärdera förslaget. Samtidigt har Heathrow till den 31 juli på sig att lämna in separata planer på en tredje landningsbana till transportdepartementet DfT, en annan het fråga i brittisk flygpolitik.

visit-dalarna
VD till Visit Dalarna
Sista ansökningsdag:
24 augusti 2025
Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025