När British Airways tidigare i år skrotade sitt poängsystem baserat på flygmil och i stället kopplade lojaliteten till hur mycket pengar man lägger på biljetten, brakade en välbekant debatt loss – igen. Poäng blev mindre värda, tröskeln till elitstatus höjdes och frustrationen bland frekventa resenärer växte. Förändringen fick så starka reaktioner att flygbolaget tvingades rulla tillbaka vissa delar av reformen. Det rapporterar Business Travel News.
Men BA är långt ifrån ensamma. Amerikanska jättar som United, Delta och American Airlines gick över till intäktsbaserade program redan för tio år sedan. Nu följer fler europeiska bolag efter – Lufthansa justerar sitt Miles & More, och Iberia och Qantas har redan bytt modell.
Problemet? Systemet gynnar storkonsumenter snarare än lojala pendlare – vilket skapar nya utmaningar för reseinköpare. Dyrbokningar, avvikelser från resepolicy och fler direktbokningar riskerar att driva upp kostnaderna i företagens reseprogram. Och medan vissa resenärer väljer att ”matcha status” hos andra flygbolag, gör andra allt för att maxa sitt spenderande – inte för att spara, utan för att nå nästa nivå.
Bakom kulisserna brottas reseansvariga nu med en ny verklighet: dynamisk prissättning, otydliga belöningssystem och ökande tryck från affärsresenärer som vill ha mer frihet – och fler förmåner. För många är det lojaliteten, inte prislappen, som styr valet av flyg.
”Det är mänskligt att vilja maxa förmåner, särskilt för den som spenderar mycket tid borta från familjen. Men det måste ske inom rimliga ramar”, säger Kerry Douglas på Institute of Travel Management.
Slutsats: Flygbolagen skruvar på lojalitetsprogrammen för att minska kostnader och öka kontrollen. Resenärerna kontrar genom att bli mer strategiska – men det är inköparna som står mitt i korselden.