Sommaren 2025 har präglats av ett tågkaos utan motstycke. Bara i juni anlände 40 procent av alla persontåg för sent. Enligt Trafikverket uppstår över 200 fel per dag i järnvägsnätet, och för resenärer innebär det frustration, ombokningar och förstörda semestrar.
Infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) pekar på en rad faktorer bakom krisen: väderrelaterade problem som åskoväder och så kallade solkurvor – när rälsen expanderar i värme och vrider sig ur läge – men också decennier av eftersatt underhåll.
– Järnvägen har underhållits väldigt dåligt i decennier samtidigt som tågtrafiken ökat. Då tror jag många förstår att det blir problem, sade han i P1 Morgon på tisdagen.
För att vända trenden utlovar regeringen rekordnivåer i underhållssatsningar. I år genomförs 1 700 planerade arbeten – fler än någonsin tidigare. Underhållsbudgeten är större än tidigare, men fortfarande räcker den bara till att täcka 10–15 procent av den underhållsskuld som Trafikverket uppskattar till omkring 90 miljarder kronor.
Andreas Carlsson betonar dock att satsningarna kommer göra skillnad:
– Det vi gör nu är att vi vänder trenden och satsar mer på underhåll än någon annan regering tidigare gjort, säger han.
Trafikverket har också fått i uppdrag att effektivisera sina resurser och ”maxa effekten” av underhållsmedlen. Men flera aktörer inom branschen menar att det inte räcker – och efterlyser mer långsiktighet i planering och finansiering.