Sol, värme och dramatisk natur har gjort Lofoten till ett hett semestermål i sommar. Flera hotell rapporterar i princip full beläggning dag efter dag, enligt norska E24. På Scandic Leknes Lofoten ligger beläggningen på 98 procent, och Thon Hotel Lofoten är fullbokat denna vecka och nästa.
Enligt Benchmarking Alliance har rumspriserna i Lofoten ökat med hela 18,7 procent jämfört med juli i fjol och ligger nu på i snitt 2 449 norska kronor per natt exklusive moms och frukost. Nationellt har priserna stigit med 4,4 procent.
Trots att vissa hotell märkte en mindre nedgång i juni, kopplar flera i branschen det till negativ mediebild snarare än minskat intresse. Enligt hotellen själva är stämningen god – och gästerna många.
Turismen växer kraftigt i alla tre arktiska regionerna, och genom samarbetsprojektet Visit Arctic Europe marknadsför Norrbotten, Nordnorge och finska Lappland området gemensamt på den internationella arenan.
– Idag har vi 35 procent internationella gästnätter i länet vilket gör Norrbotten till en stor internationell destination. Den siffran ökar starkt hela tiden, säger Annika Fredriksson, vd för Visit Swedish Lapland till SVT.
Hon lyfter också fram besöksnäringen som en av Norrbottens nya basnäringar, jämte gruv-, stål- och skogsindustrin. Norrbotten är dessutom det län i Sverige där turismen växer allra snabbast.