Efter pandemin har resmönstren förändrats. Affärsresandet återhämtar sig långsamt, men premiumintäkterna ökar ändå kraftigt – drivet av privatresenärer med högre krav och villighet att uppgradera.
Flygbolag som Delta, United och Lufthansa rapporterar att en växande andel av intäkterna kommer från säten mellan economy och business, som ”Premium Economy”, ”Comfort+”, eller ”Economy Plus”. Dessa säten tar nästan lika lite plats som vanliga ekonomiklass, men ger 40–100 procent högre intäkt per passagerare. Det rapporterar bland annat New York Times.
“Premium seats get a lot better – and the cheapest seats get a little worse,” som en användare sammanfattar trenden på Reddit.
Även lågprisbolag har upptäckt potentialen i att ”gentrifiera” flygkabinen.
Spirit Airlines erbjuder till exempel ”Big Front Seat” med extra benutrymme men utan lyxservice. Frontier har lanserat ”UpFront Plus” – en premiumzon i främre kabindelen, medan JetBlue Mint erbjuder något som nästan motsvarar en businessprodukt på långdistans till lågpris.
Air France-KLM:s senaste delårsrapport understryker trenden. Bolaget ökade sina premiumintäkter med över 25 procent första halvåret 2025, och lyxprodukten La Première byggs ut på fler långlinjer. Flygbolaget kallar satsningen en ”strategisk pelare” för lönsamhet.
Samtidigt har SAS meddelat att de återinför Business Class på europeiska linjer i höst – med blockerat mittsäte och bättre service – i linje med SkyTeam-strategin och ökade krav från resenärer.
Flygbolagen utnyttjar även AI för att prissätta uppgraderingar dynamiskt, vilket skapar högre marginaler utan att skrämma bort priskänsliga resenärer.
Flygresor handlar allt mindre om att bara komma från A till B, och allt mer om hur det känns längs vägen. I ett läge där bolagen kämpar med kostnadspress, bränslepriser och personalbrist, blir produktdifferentiering genom komfort och status en väg till överlevnad – och vinst.
Att till och med ”basic economy” blivit en säljbar differentiering visar hur långt trenden gått.
Relaterade artiklar
-
Lyx lönar sig – Air France-KLM ökar vinsten med premiumstrategi
-
Lufthansa lanserar ”Allegris” – ny lyxig kabinupplevelse
-
SAS återinför Business Class i Europa – champagne och lyx på kortdistansflyg
-
Why Even Basic Airline Seats Keep Getting More ‘Premium’
-
Delta får kritik för AI i biljettprissättning