Den positiva utvecklingen gör att bolaget höjer helårsprognosen för 2025. Underliggande EBIT väntas nu öka med 9–11 procent jämfört med 2024, mot tidigare 7–10 procent. Intäkterna väntas öka med 5–10 procent. Det framgår av ett pressmeddelande.
Holiday Experiences-segmentet fortsätter leverera toppresultat. Hotellverksamheten ökade beläggningen till 82 procent och höjde snittpriset med 3 procent. Kryssningsdelen slog rekord med 143 miljoner euro i EBIT, hjälpt av två nya fartyg och ökad kapacitet. Även TUI Musement växte, med 8 procent fler sålda upplevelser.
Markets + Airline-segmentet gynnades av att påsken inföll under kvartalet och levererade 50 miljoner euro i EBIT. Antalet resenärer ökade, särskilt för dynamiskt paketerade produkter.
TUI fortsätter investera i digitala plattformar och flexibilitet i sitt erbjudande. Expansionen av hotellportföljen och nya kryssningsfartyg är på gång, liksom utrullningen av TUI Tours på fler marknader.
Vd Sebastian Ebel framhåller att strategin med vertikal integration och global plattformsstandardisering minskar kostnader, ökar flexibiliteten och stärker kundutbudet – även i ett utmanande marknadsklimat.