Annons:

Premium Nya vätskeregler dröjer – Arlandas Kina-scanner väntar på EU-godkännande

Nya vätskeregler dröjer på Arlanda – andra flygplatser blir utan

Arlandas terminal 5 har bagagescannrar från kinesiska Nuctech. De testas nu för att klara den smidigare kontrollen av vätskor som införs på många flygplatser. Men förbättringen gäller inte alla svenska flygplatser.

Europeiska civila luftfartskonferensen, ECAC, testar utrustning från scannerleverantörer för att kunna släppa igenom vätskebehållare med upp till två liter.

Hittills har bara skannrar från brittiska Smiths Detection godkänts. Kastrup installerar deras utrustning, men allt är inte klart förrän i maj nästa år.

Arlandas terminal 5 har nya skannrar från kinesiska Nuctech, som ifrågasatts i debatten om it-säkerhet. Men Transportstyrelsen har inte rest några hinder för att använda Nuctechs utrustning, som anses tekniskt bra och används i de flesta EU-länder och på många andra håll världen över.

Travel News frågade Susanne Norman, operativ chef på Swedavia, om Nuctechs skannrar är under utprovning av ECAC. Hon svarar i ett mejl:

”Ja, utrustningen är i testlab för godkännande av ECAC vilket är en tidskrävande process och testkapaciteten i Europa är begränsad. Alla leverantörer genomgår samma testprocedur och det är bara Smiths utrustning som hittills testats klart och därmed godkänts. Efter att Nuctechs utrustning är godkänd av ECAC krävs inget ytterligare för svenskt godkännande.”

Vilka förbättringar för den resande kan uppnås om den godkänns?
”Så snart utrustningen är godkänd återgår vi till rutinerna som gällde före den 1 september 2024, alltså att resenären i säkerhetskontrollen i terminal 5 kan ta med större volym med vätska per kärl. Transportstyrelsen kan eventuellt sätta en volymgräns som i England, där man begränsat det till två liter, det har vi inte fått något besked om ännu.”

När kan nya rutiner i så fall införas på de olika flygplatserna?
”Så snart utrustningen är godkänd avser vi återgå till de tidigare rutinerna i säkerhetskontrollen i T5 på Arlanda. Detta kan göras rätt omgående. Övriga flygplatser omfattas ej, eftersom de inte har utrustning som kan detektera större volymer vätska. Där kommer fortsatt begränsning av vätska, på max 100 ml per kärl och totalt skall de rymmas i en literspåse, att gälla.”

Kan det ge lägre kostnader/färre anställda i säkerhetskontrollen?
”Möjligheten att ta med större volym vätska ger högre flödeshastighet då färre behållare behöver plockas ut för kontroll av maxvolym, vilket i sin tur leder till kostnadseffektivitet och inte minst en bättre resenärsupplevelse.”

Relaterade artiklar

Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025
visit-dalarna
VD till Visit Dalarna
Sista ansökningsdag:
24 augusti 2025