å en pressträff meddelar bolaget att åtta nya rutter lanseras från Arlanda, Landvetter, Västerås och Växjö. Totalt kommer Ryanair att trafikera 48 linjer från fem svenska flygplatser, med omkring 400 avgångar per vecka. Det rapporterar TT.
Satsningen är en del av ett ökat fokus på den svenska marknaden efter att flygskatten nyligen avskaffats – en åtgärd som enligt bolaget gör Sverige mer konkurrenskraftigt som flygland. Den markerar också ett nytt kapitel i Ryanairs svenska historia, som började i slutet av 1990-talet när bolaget etablerade sig på Skavsta utanför Nyköping och snabbt byggde upp ett omfattande linjenät till Storbritannien och Sydeuropa. Under 2000-talet expanderade Ryanair via flera regionala flygplatser, bland annat Göteborg City Airport (Säve), Västerås och Malmö, med en uttalad strategi att använda mindre, billigare flygplatser i stället för storstädernas huvudflygplatser.
När den svenska flygskatten infördes 2018 kritiserade bolaget beslutet skarpt och drog ner på kapaciteten, vilket bland annat ledde till att Skavsta förlorade sin bas. Därefter började Ryanair i stället flyga mer från större flygplatser som Arlanda och Landvetter, och hösten 2021 öppnade man åter en bas i Stockholm. Efter pandemins nedgång byggdes trafiken långsamt upp igen, och med den slopade flygskatten vågar bolaget nu satsa offensivt på Sverige.
I den svenska flottan ingår nu sju flygplan, två fler än under vintern 2024.