– Marstrand är i grunden en klassisk sommardestination, men vår vision sedan 15 år tillbaka har varit Hela Marstrand – hela året, säger vd Caroline Bredelius Eliasson. Den visionen har vi till stor del lyckats förverkliga. I dag finns många verksamheter etablerade här, vilket gör att vi kan erbjuda ett rikt aktivitetsutbud året runt. Det gör platsen mer attraktiv och bidrar till att både hotellen och hela destinationen mår bättre.
Med sina 144 rum och kapacitet för 400 konferensgäster är Marstrands Havshotell en stor anläggning med en betydande personalstab.
– Vi har precis lämnat vår näst bästa sommar någonsin och är optimistiska inför hösten. Just nu ligger vi ekonomiskt på samma nivå som i fjol.
Samtidigt upplever Marstrands Havshotell att konferensmarknaden har blivit mer avvaktande.
– Vi ser tydligt att konferenserna blir färre och att snittnotorna minskar samtidigt som de bokas med väldigt kort varsel, vilket gör planeringen mer utmanande.
Efter många år som hotellchef är Caroline Bredelius Eliasson sedan två år vd.
– Åren har präglats av ett starkt teamwork och en flexibel organisation som ständigt tänker nytt och utanför boxen. Det är utan tvekan nyckeln till vår framgång. Samtidigt finns det orosmoln och det har varit svårt att planera efter pandemin med en osäkrare tid. Vi hittar hela tiden nya vägar framåt, men det är klart man undrar när ett helt vanligt år ska komma som inte påverkas till så stor del av omvärlden på ett sådant sätt som det gör nu.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.