Totalt berörs 1 820 markanställda, vars jobb outsourcades mitt under covid-19-krisen. Enligt domstolen skedde det med syfte att försvåra facklig organisering, i strid med Australiens arbetsrätt.
Redan i december 2024 gick Qantas med på att betala cirka 840 miljoner kronor i kompensation till de drabbade. Tillsammans med de nya böterna innebär det att flygbolaget nu belastas med kostnader på omkring 1,5 miljarder kronor – exklusive juridiska kostnader.
Domare Michael Lee riktade skarp kritik mot Qantas och menade att bolaget försökt fly undan ansvar och visat brist på genuin ånger. Han beskrev bolagets ursäkter som ett försök att rädda sitt rykte snarare än en verklig insikt om fel.
Transport Workers’ Union (TWU), som drivit processen, välkomnade domen och beskrev den som en historisk seger för arbetstagares rättigheter i Australien. Facket menar att domen skickar en tydlig signal till hela näringslivet om att överträdelser av arbetsrätten får kännbara konsekvenser.
Med böter på cirka 630 miljoner kronor och kompensation på ytterligare cirka 840 miljoner kronor innebär domen att Qantas nu tvingas hantera en ekonomisk smäll på över 2,1 miljarder kronor – den största i sitt slag i Australien.