Det visar en ny global hotellundersökning från BCD Travel. 77 procent anger läget som den mest avgörande faktorn vid hotellbokning, följt av arbetsgivarens policy (56 procent) och pris (53 procent). Hotellvarumärke och lojalitetsprogram påverkar valet för 31 procent. Hela 80 procent uppger att de är medlemmar i sådana program, och två tredjedelar väljer regelbundet hotell som är kopplade till deras medlemskap.
Att hållbarhet tillmäts så låg betydelse förklaras delvis med att de vanligaste bokningsverktygen saknar tydlig vägledning inom det området. BCD Travel menar att företag bör integrera hållbarhet i sina hotellupphandlingar, och tydligt kommunicera mål och förväntningar till sina anställda.
Endast en av fem affärsresenärer säger sig aktivt leta efter miljöcertifieringar, vattenbesparande åtgärder eller hotell med begränsad städning. Det ligger i linje med en tidigare BCD Travel-undersökning om flyg, där bara 4 procent svarade att de tar hänsyn till hållbarhet vid flygbokning.
Nöjdheten med arbetsgivarens hotellpolicy är relativt hög: 70 procent är ganska eller mycket nöjda, medan 11 procent är missnöjda. Bland dem som upplever hinder i bokningsprocessen uppger 27 procent att för låga prisramar är det största problemet.
De flesta affärsresenärer använder företagets onlineverktyg, både för att söka (78 procent) och boka hotell (84 procent). En tredjedel använder även hotellens egna appar eller webbplatser. Endast 9 procent ringer direkt till hotellet.
Boende i mellanklass- eller övre mellanklass är vanligast. Vid längre vistelser lockar lägenhetsboenden, särskilt tack vare möjlighet att laga mat och tvätta.
Undersökningen bygger på svar från drygt 1 000 affärsresenärer i Europa, Nordamerika och Asien-Stillahavsregionen, samtliga med genomförda tjänsteresor under det senaste året. 41 procent av respondenterna är baserade i Europa.