Erno Hildén som är finländare och rekryterades till SAS från Finnair för tre år sedan. Han har fått hantera den milt uttryckt komplicerade ekonomin under SAS rekonstruktion.
Men som ett led i SAS omorganisation, som mest drabbar huvudkontoret i Frösundavik, lämnar nu den rutinerade Erno Hildén för att flytta till Riga den 1 december.
Inte heller där får han något lättskött pastorat: Air Baltic drog in runt 8 miljarder kronor, men gjorde omkring 1 miljard i förlust. Det i sammanhanget lilla bolaget fraktade fem miljoner passagerare, i huvudsak till destinationer i Norden och övriga Europa.
Men bolaget har satsat på att enbart flyga Airbus 220-300 och har i dag 50 maskiner med 40 till i order. Att enbart ha en flygplanstyp sparar mycket pengar i underhåll, personalplanering och utbildning, vilket Ryanair utvecklat till mästerskap.
Air Baltic, som ägs till 98 procent av den lettiska staten, är inte med i någon allians, men har ”code share”-avtal med Finnair och Lufthansa. Bolaget har alltså ingen ”longhaul”, men den som vill flyga från Riga till New York kan åka på en biljett via exempelvis Frankfurt eller Helsingfors.