Indira Gandhi vann valet i Indien 1980 på tre vallöften: priset på lök, priset på lysfotogen och på att få tågen att gå i tid. Landet har världens största järnvägsnät, men tågen går i tid och stannar bara för heliga kor på rälsen.
Och nu ska det bli ordning på järnvägen, som farsan brukade säga när något jävlats, även i Sverige. Styrelsen för statliga SJ har insett att bolaget skulle må bra av punktlighet, pålitlighet, bättre service och lägre priser.
Det ska genomföras genom en kraftfull föryngring:
64-årige styrelseordföranden Kenneth Bengtsson sparkar 63-åriga Monica Lingegård och ersätter henne med en ung, hungrig man, 58-årige Jonas Abrahamsson.
Kenneth Bengtsson anger också tydliga skäl till att sparka gamla Monica, som lett SJ genom pandemin och lågkonjunkturen:
– Monica Lingegård har med mod, kraft och tydligt fokus fått SJ på rätt spår.
Den gamle ICA-handlaren, som visat sig synnerligen mån om den egna plånboken, kunde ha lagt till att direktör Lingegård levererat 1,5 miljarder kronor i vinst till statskassan de tre senaste åren.
Men nu ska det bli slut på det. Jonas Abrahamsson hämtas från ett av statsföretagsskarans sorgebarn, Swedavia, som driver tio flygplatser med stora förluster.
De senaste fem åren har Swedavia förlorat 3,7 miljarder kronor, men ökat sina räntebärande lån till 12 miljarder kronor och använt en god del av pengarna till att bygga nya affärer, krogar och korridorer på Arlanda. Under tiden har inrikesflyget rasat samman och Kastrup tar över alltmer av trafiken.
SJ har också problem med stopp på grund av växlar, kontaktledningar, koppartjuvar och spårspring. Men inget av det kan skyllas på Monica Lingegård, som i motsats till monopolföretaget Swedavia pressas av konkurrens från resursstarka aktörer.
Järnvägens problem beror på eftersatt underhåll och byråkrati i Trafikverket. Det ska bli spännande att se vad unge Abrahamsson kan göra åt det. Han kanske kan skicka in några krämare och krögare på tågen så att vi kan äta hamburgare och köpa kepsar medan vi väntar i skogen utanför Töreboda.