Vinsten låg kvar på ungefär samma nivå som föregående år, 4,1 miljoner kronor. Trots det klassas bolaget som en Top Performer, det vill säga bättre än hälften av alla företag i branschen.
– Vi har ett bra bokningsläge både i år och nästa, säger vd Josef Khaled. Jag tror vi fortsätter att växa, men därefter når vi kanske en platå. Vi har ingen uttalad ambition att växa med 25 procent varje år.
Konkurrensen om safarikakan är hård, både från mindre aktörer och researrangörer i samma storlek. Men Josef Khaled menar att Safariresor har ett tydligt försprång tack vare sin lokala närvaro. I Arusha, Tanzania, driver Markus Imberg, som är uppvuxen i Kenya, företagets kontor.
Han betonar att Safariresors anda av upptäckarlust genomsyrar verksamheten och smittar av sig på resenärerna. Ett konkret exempel är att hela personalstyrkan – i år tolv personer, – varje år gör en utbildningsresa till någon av destinationerna. I år bär det av till Botswana och Zimbabwe, en tradition som blivit en del av företagets identitet.
Synlighet är en annan nyckel till framgången. Företaget satsar aktivt på marknadsföring, och den nya hemsidan som lanserades i december 2023 har redan visat sig vara en lyckad satsning.
– För oss är det viktigt att synas och att vara top of mind när någon funderar på en safariresa. För många är det en engångsupplevelse i livet och en stor investering. När flyg, nationalparksavgifter och boende summeras blir det ofta en betydande kostnad, särskilt om resan kombineras med strandvistelse på någon av företagets destinationer.
De flesta av Safariresors resor går till Östafrika, som generellt är dyrare än Sydafrika. Genomsnittskunden betalar omkring 50 000 kronor för sin resa.
– Vi ska inte vara dyrast, men inte heller billigast. Vårt mål är att vara bäst, säger Josef Khaled.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.