När Stockholms stad nu meddelar att bussterminalen i Katarinaberget inte står klar förrän tidigast hösten 2026, skjuts visionen om ett levande Slussen ytterligare på framtiden.
SL uppger att den förlängda tidplanen beror på försenade installations- och programmeringsarbeten. Den provisoriska lösningen – med en gångväg på cirka 780 meter mellan Slussens tunnelbana och den temporära bussterminalen – behöver därför vara kvar under en längre period.
– Försenad infrastruktur slår direkt mot både resenärer och regionens konkurrenskraft. Varje extra dag med omvägar och längre byten kostar stockholmarna 1,9 miljoner kronor – helt i onödan. Nu måste staden och regionen gemensamt säkra en skarp och tidsatt åtgärdsplan för att minimera ytterligare förseningar, säger Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare i en skriftlig kommentar.
Ett projekt som skulle vara klart redan 2023 är nu minst tre år försenat. Och medan politikerna bråkar om ansvar och kostnader på 1,5 miljarder kronor i samhällsförluster, väntar Stockholms restaurangscen på att Slussen ska bli den attraktiva nod som utlovats.
Den nya bussterminalen byggs av Stockholms stad med Region Stockholm som beställare inom ramen för Slussenprojektet. När anläggningen är färdig överlämnas den till Region Stockholm som ansvarar för drift av kollektivtrafiken.